Reklamen til eksamen

Prisfokus, discount og værdi for pengene er det gennemgående ved dette års uddeling af priser for de mest effektive reklamer.

Kampagnen Os med TDC er en af vindercasene i AEA-konkurrencen. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Markedsføringsindustrien har altid skilt sig ud. For år tilbage var det mere kreative kampagner end realiserede resultater, der blev talt om i bureauerne. Siden har kravet om dokumenterbar effekt dog gjort sit indtog med avancerede analyseinstrumenter og nye yndlingsord som share of voice, ROMI (return on marketing investment) eller tracking i både reklame-og mediebureauer.

Prisen, Advertising Effectiveness Award, er prestigefyldt og bliver i år uddelt for 10. gang i Danmark.Bag prisen står Danske Reklame- og Relations­bureauers Brancheforening, DRRB.

Advertising Effectiveness Awards (AEA), handler, som navnet antyder, om at kåre den kampagne, der har givet annoncøren de bedste målbare resultater for deres markedsføringsinvestering. På jævnt dansk: Smæk for skillingen på virksomhedernes bundlinje.

AEA-konkurrencen holdes årligt af DRRB for at præmiere og demonstrere den effekt, som opstår, når alle markedsføringsmæssige elementer går op i en højere enhed. Markedsindsigt, kreativitet, faglige kompetencer, strategi og medievalg skaber sammen det, det handler om: resultater.

”De cases, som konkurrerer om AEA beviser sort på hvidt, at det betaler sig at investere i målrettet strategisk og kreativ markedsføring,” lyder det fra DRRB, når de fortæller om prisen.

Eller som formanden for juryen, Mogens Jønck, kommerciel direktør i DSB siger:

”Forbruget er presset. Købelysten er lav, og derfor er vores resultatopgørelser hele vejen rundt under pres. Kravet fra os, der sidder i topledelsen, er, at vi vil have value to the pocket. Derfor er det vigtigt, at de rådgivere, vi har, er i stand til at sætte sig klare mål som bliver leveret via kampagnerne. I sidste ende er det ikke bare det, vi bliver målt på, men også hvad de bliver målt på.”

Læs om AEA-konkurrencen og vinderprojekterne i Berlingske Nyhedsmagasin onsdag 20. november 2011.