Rejsebranchen spår endnu et jubelår i 2007

Efter det bedste år i dansk rejsebranches historie regner branchefolk nu med, at året i år følger trop med samme høje omsætning. Samtidig trodser charterbranchen udsigterne til afmatning i 2008 ved at melde om rekord i forhåndssalget.

»Pengene sidder rigtig, rigtig løst på folk, og rejseaktiviteten om vinteren er vokset voldsomt,« siger Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour. Arkivfoto: Judith Betak Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Temperaturen i den danske rejsebranche er, som de solhungrende ferierejsende bedst kan lide den: Brandvarm.

Aldrig tidligere har branchen omsat for så mange milliarder som i 2006.

Og aldrig tidligere er så mange millioner røget ned på bundlinjen, viser en analyse af rejsebranchen fra Dansk Brancheanalyse.

Branchens omsætning voksede med mere end ni pct. til 21 mia. kr., og nettoresultatet blev 384 mio. kr.

»Der har ganske enkelt været en voldsom vækst sidste år. Jeg tror faktisk væksten er kommet bag på spillerne selv, ikke mindst erhvervsrejsebureauerne, der med en vækst på godt syv procent ikke har oplevet noget lignende siden 1997,« siger Ole Egholm, ejer af Dansk Brancheanalyse og tidl. direktør i Wasteel Rejser.

Væksten ses over hele linjen, fra charter-, bus- og erhvervsrejsebureauer til kør-selv-arrangører og grossister.

»Generelt har rejsebranchen tjent på hr. og fru Friværdi i 2006. De har købt flere og dyrere rejser end tidligere, især oversøiske pakkerejser, f.eks. safari eller jordomrejser, der er steget med næste 20 procent,« siger Ole Egholm. Den forklaring genkender charterbranchen.

»Pengene sidder rigtig, rigtig løst på folk, og rejseaktiviteten om vinteren er vokset voldsomt,« siger Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour, der også peger på en bedre balance mellem produktion og salg som baggrunden for rekordresultatet.

På fode efter terror
Ifølge Dansk Rejsebureau Forening har verdenssituationen også spillet ind.

»Vi har ikke oplevet samme trusselsbillede, som vi gjorde efter 11. september i 2001 og Sars i 2002. Samtidig er folk blevet mere resistente over for hændelser, f.eks. muhammedkrisen,« siger direktør Lars Thykier.

Han peger på, at også erhvervsrejser boomer grundet højkonjunkturen.

Det får opbakning i erhvervsrejsebureauet BCD Travel, der med en vækst på 14 pct. nu er det største erhvervsbureau i Danmark.

»Det tog nogle år at komme over 11. september, men nu er det svært at være utilfreds med udviklingen. Vores del af branchen følger rimelig præsist konjunkturerne. Samtidig har vi set, at virksomhederne løsner op for den tidligere stramme rejsepolitik, så salget af Business Class-billetter er steget markant,« siger nordisk direktør Thomas Lundberg.

Godt år venter
De gode tider ser ikke ud til at ende foreløbig.

»2007 bliver endnu et super år, selv om dollarfald og fuelpriser gør det lidt dyrere at producere flysæder. Måske ikke ny rekord, men så status quo,« siger Stig Elling. Også konkurrenten My Travel forventer en gentagelse af niveauet i 2006, trods svagt salg i foråret, hvor vejret i Danmark var godt. Og hos Århus Charter tegner regnskaberne allerede til at være på samme høje niveau som sidste år.

I Dansk Rejsebureau Forening er man heller ikke klar til at tage armene ned.

»Det tegner til at blive lige så godt som sidste år. Der er mindst lige så mange kunder i butikken, og i charterbranchen er den gennemsnitlige indtjening pr. passager større end tidligere, fordi udbuddet matcher efterspørgslen bedre og belægningerne i flyene er højere. Jeg tror faktisk, at den samlede omsætning vil gå op med ca. en mia. kr.,« siger Lars Thykier.

Også erhvervsrejsebureauerne er med på de store forventninger til året i år.

Med mindre rejsebureauerne har båret sig »udygtigt« ad, vil 2007 ende lige så godt eller endda bedre end 2006, mener Thomas Lundberg.

Gang i 2008-salg
Med kun godt tre måneder til årsskiftet har branchen allerede rettet blikket mod 2008. Og det tegner lovende, mener charterbranchen.

»Hvis der ikke sker noget dramatisk i verden, så tror jeg, at 2008 bliver endnu et fornuftigt år,« siger Stig Elling. My Travel oplever allerede nu større efterspørgsel på vinterrejser end nogensinde før, og salget af sommerrejser kører også allerede.

»Vi kan faktisk ikke spore den mindste effekt af afmatning, stigende renter og faldende boligpriser, selv om det har været meget omtalt,« siger Jan Vendelbo. I Århus Charter er der allerede dobbelt så meget indbetalt i depositum for forudbestilte rejser som sidste år, så selskabet forventer, at branchen holder det høje niveau fra 2006 og 2007.

Hos Dansk Rejsebureau Forening advarer man samtidig bureauerne om at hvile på laurbærene.

»Vi vil måske kunne se fremgang i charterbranchen i 2008, for folk vil have stadig mere individuelle og dermed dyrere rejser. Men det kræver, at bureauerne sikrer fornyelse i produkterne. For finder folk ikke lige præcis det, de ønsker hos rejsebureauerne, så sammensætter de bare rejsen selv og forsvinder dermed fra rejsebureaubranchen over til flyselskaberne,« siger Lars Thykier.

Erhvervsafmatning
For erhvervsrejsebureauerne ser 2008 knap så lys ud.

»Det er vores erfaring, at budgetterne til uddannelse, marketing og rejser er det første sted, virksomhederne letter foden fra speederen, når der er en konkunkturnedgang i horisonten. Og vi fornemmer nu, at der er en svag opbremsning undervejs. Så 2008 lander nok på et niveau med 2006,« siger Thomas Lundberg, BCD Travel. Også internetbureuaet Travellink spår afmatning.

»2008 vil nok byde på afmatning for branchen. Vi ser allerede signalerne til økonomisk afmatning, så væksten vil aftage, omend den næppe bliver negativ,« siger Peter Carlson.

I Carlson Wagonlit Danmark er kompasset indstillet på stagnation.

»Vi forventer ikke, at erhvervslivets høje rejseniveau aftager i 2008, for vores kunder forventer samme aktivitetsniveau næste år, fordi ordrebøgerne er fulde. Men vi forventer heller ikke, at tempoet tager til, for virksomhederne kører allerede nu i højeste gear, og med mangel på arbejdskraft er det svært at skrue op for aktiviteten,« siger adm. direktør Leif Rasmussen.

Læs mere om tendenser i rejsebranchen i Berlingske Business lørdag 29. september.