Reebok får problemer med numse-sko

Reebok skal betale 25 millioner dollar tilbage til forbrugere, der har købt Reeboks Easytone-sko, der skulle tone numse og ben.

Foto: Claus Bech
Det lød ellers rigtigt godt. Sko, der toner numsen og benene, mens man går.

Torsdag blev det offentliggjort, at Reebok har accepteret et forlig med det amerikanske forbrugerbeskyttelsesråd, som kræver, at Reebok, der er ejet af Adidas, betaler 25 millioner dollar tilbage til kunderne, der har købt easy-tone-skoene.

Reebok har nemlig reklameret for, at skoene vil tone ben og numse med op mod 28 procent. Det mener det amerikanske forbrugerbeskyttelsesråd ikke, at Reebok har nok videnskabeligt belæg for at reklamere for.

De 25 millioner dollar vil blive indsat i en fond, som så vil sørge for at tilbagebetale penge til forbrugere, som har købt skoene. I en pressemeddelelse forklarede Reebok, at de indgik forliget for at undgå et langt juridisk tovtrækkeri.

"Beskyldningerne gik på, at de kontrolmetoder, vi anvendte, ikke underbyggede nogle krav, som fremgik i vores reklamer. For at undgå en juridisk kamp har vi valgt at indgå aftalen. Men det betyder ikke, at vi er enige i afgørelsen," siger Reebok i en pressemeddelelse.

Reebok begyndte i 2009 at reklamere for sine Easytone-sko, som skulle tone numse og ben.

"Vi er her for at huske annoncører, store som små, på, at de skal have tilstrækkelig dokumentation for de påstande, de laver i deres reklamer," siger David Vladeck, der er direktør i FTC, det amerikanske forbrugerbeskyttelsesråd.

I 2009 brugte Reebok 23 millioner dollar på at lave reklamen, hvilket var omkring 80 procent af, hvad de havde afsat til markedsføring det år.