Ray-Ban stjæler dansk design

De danske designklassikere fra Arne Jakobsen & Co kopieres i stor stil. Nu har kopisterne også fået færten af godt dansk brilledesign. Ray-Ban er første eksempel.

To tilsyneladende ens sæt briller, men der er forskel. Det er originalen til højre og Ray-Ban-kopien til venstre. Fold sammen
Læs mere
Dansk design er ofte ensbetydende med møbelklassikere, der kopieres. Men nu har verden også for alvor fået øjnene op for dansk brilledesign.

Hos danske Ørgreen Optics har man netop fundet ud af, at verdensberømte Ray-Ban netop har kopieret en brille.

»Vi føler os ikke krænket, snarere beæret, men hvorfor ringede de ikke bare efter os og bad om hjælp?« spørger Henrik Ørgreen retorisk efter at have set den nye brillekollektion fra Ray-Ban, som minder meget om Ørgreens tre år gamle Intruder-serie.

Svært at se forskel

I designets åbne linier og i både farve- og materialevalg kan det for det blotte øje være svært at se forskel.

Virksomheden har vurderet, at Ray-Bans design er så tæt på en egentlig kopi som overhovedet og har ingen planer om at gøre krav gældende over for det berømte varemærke.

Glad for opmærksomheden

I stedet for at fare frem med bål og brand vælger det lille firma at læne sig tilbage i stolen og glæde sig over opmærksomheden fra branchens største.

»Vi er stolte af, at der bliver lagt mærke til os,« siger Henrik Ørgreen og glæder sig samtidig over, at Ørgreen Optics nu er accepteret som et designervaremærke i den høje ende af skalaen.

Dermed er det lille firma »desværre« rykket op i samme liga som PH, Arne Jacobsen og andre sværvægtere inden for dansk design, som ofte har inspireret andre eller ligefrem er blevet kopieret.

Ørgreen Optics er et hundrede procent danskejet firma. Firmaet har ansatte i både Danmark og Japan, og dets produkter forhandles i flere end 40 lande verden over. Virksomheden blev stiftet i 1997.