Rationelle chefer dræber kreativiteten

Den nyeste hjerneforskning viser, at de fleste topchefer tænker rationelt, men det er direkte ødelæggende for de gode ideer.

Foto: Scanpix. Modeller med tøj fra designeren Marc Jacobs.
Læs mere
Fold sammen
Marc Jacobs, Calvin Klein og Miuccia Prada har én ting til fælles ud over deres stjerne på modeverdens øverste tinder. De har en mindre kendt partner på topchefniveauet.

Ideen er ifølge Birgit Jung, erhvervspsykolog og afdelingsleder i konsulentvirksomheden Mannaz, at undgå, at kreative ideer forsvinder på grund af økonomi.

For ny hjerneforskning viser, at de øverst chefer i virksomhedens top er rationelt tænkende personer, men forskningen viser også, at man gør klogt i at tænke på at få ledere i toppen, der tænker irrationelt – og kreativt.

”Det gælder om at øverste ledelsesniveau skal tænke på at sammensætte ledere, der er hinandens modsætninger, når det handler om højre og venstre hjernehalvdel,” siger Birgit Jung.

Eksempelvis smitter topchefens rationelle tankegang af på virksomhedskulturen, og det kan derfor være svært for medarbejderne at finde en måde til at udvikle kreativite, innovative ideer, der udspringer af den højre hjernehalvdel.

Stop for kreative tanker
Problemet er ifølge Birgit Jung, at flere virksomheder halter bagefter, når det gælder om at kombinere personer på toplederniveau, der tænker med begge hjernehalvdele.

”I krisetider betyder det, at mange innovationstiltag og gode idéer strander eller lukkes ned, fordi de traditionelle chefer typisk vurderer et projekts levedygtighed med de rationelle briller på,” forklarer hun.

Som eksempel nævner hun den amerikanske præsident Obama, der dukkede op som en trold i en æske ved at tale om ikke-rationelle løsninger i at se fordele i tider med forandringer. Hillery Clinton talte derimod rationelt.

”Der er helt klare fordele ved at tænke rationelt, men der er brug for komplementære ledelsesteam til at tackle fremtidens krav, for det er dem, der overlever i sidste ende," lyder hendes vurdering.