Rapseri på jobbet er helt ude i hampen

Tyveri er et »no go« på jobbet, der viser manglende respekt for virksomheden. Ikke desto mindre skal lederne have tillid til medarbejderne og droppe at sætte overvågningskamera op.

Foto: Modelfoto: Colourbox.
Læs mere
Fold sammen
Langfingrede Claus, Hanne, Jon eller Linda giver grå hår hos lederne, for hvordan stopper man tyveri på arbejdspladsen – og hvornår er det i orden at snuppe ringbind, kuglepenne og andre kontorartikler med hjem?

Emnet var til debat på Business.dk i sidste uge, hvor en leder stod i det dilemma. Lederen havde hidtil kørt en åben ledelsesstil, hvor medarbejderne frit kunne tage, hvad de havde brug for på lageret – uden at skulle informere om det.

318 personer deltog i debatten på Business.dk, hvor ledelsesproblemet blev diskuteret, og hvor enkelte svar er placeret i toppen på denne side.

Flere læsere mente, at virksomheden skulle have en nultolerance-politik, som det er tilfældet i Dansk Supermarked, hvor man bliver fyret, hvis man tager det mindste.

57 procent af læserne mente, at de ville sende en mail internt rundt i virksomheden, hvor der står, at der har været et stort forbrug af kontorartikler, hvorefter de ville bede alle om at udvise ansvarlighed.

Kun to procent ville låne et overvågningskamera og installere det på lageret. »Big brother« og overvågning duer altså ikke som ledelsesredskab, selv om en meningsmåling fra analysevirksomheden Zapera viser, at flere end tre ud fire danskere har stjålet fra deres arbejdsplads.

Undgå klapjagt
Ledelsesrådgiver Niels Henriksen, Ledernes Hovedorganisation, anbefaler lederen at gribe sagen mindre dramatisk an. Der er ingen tvivl om, at det er servicelederens ansvar, at forbruget af kontorartikler afspejler det reelle behov i virksomheden. Derfor bør lederen sikre, at der er retningslinjer for selvbetjening af kontorartikler, herunder det eventuelle forbrug til hjemmearbejdspladser, og at disse regler er kommunikeret ud til alle både nuværende og kommende medarbejdere i virksomheden, anbefaler han.

Niels Henriksen råder også servicelederen til hurtigt at få det gjort klart for alle medarbejdere, at den nuværende ordning for afhentning af kontorartikler bygger på tillid til medarbejdernes selvjustits, og eventuelt skal han komme med forslag til, hvordan der bliver sat en stopper for svindet i kontorartikler.

»Jeg vil ikke – som i løsningsforslag nummer fire – anbefale lederen at udlove en dusør i form af en middag til den af de nærmeste medarbejdere, som kan finde frem til årsagen til svindet. Det vil ikke fremme arbejdsklimaet i virksomheden, hvis der indledes en klapjagt eller generel mistænkeliggørelse af medarbejdere,« forklarer han.

Ledelsen bør ikke skærpe kontrollen unødigt på et område, der ellers bygger på en gensidig tillid, blot fordi en enkelt medarbejder måske er trådt ved siden af.

»Men hvis det på længere sigt viser sig, at der er tale om regulært, systematisk tyveri, bør ledelsen give den pågældende medarbejder en sanktion, der står mål med omfanget, og forsøge at forebygge, at der breder sig en kultur på arbejdspladsen, hvor almindelig god moral og etik er sat ud af kraft,« lyder hans vurdering.