Pruttepude sender Merck-direktør ud i kulden

Stjernestatus på YouTube kan være svær at forene med et job som marketingdirektør for et populært hudprodukt fra medicinalgiganten Merck. Det har amerikanske Kevin Nalty måttet sande.

Foto: Youtube
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er grænser for den humoristiske sans i medicinalindustrien. Det har Kevin Nalty, marketingdirektør for Mercks hudprodukt Propecia, fået at føle.

I sidste uge måtte han droppe sit karrierejob hos én af verdens største medicinalvirksomheder, efter at det kom frem i den bredere offentlighed, at han er ”Nalts”, og står bag op mod 800 underholdende YouTube-video, heriblandt en video fra 2007 med titlen ”Farting in Public”.

I videoen, der indtil videre har rundet 7,4 millioner hits på YouTube, sender Nalts alias Kevin Nalty en teenager ud i offentligheden udstyret med en pruttepude. Nalty har ifølge NewTeeVee.com lavet video til YouTube for sjov i en årrække og ligger i top 100 over de mest populære. Trods en seriøs karriere som marketingschef i medicinalbranchen har han ikke skjult sin identitet, men tværtimod ladet kone og børn optræde i videoerne.

Ved at kalde sig ”Nalts” og undgå at nævne sit job hos Merck og sin arbejdsgiver, mente han, at han kunne holde job og fritidsinteresse adskilt. Men det gik kun til i begyndelsen af maj, da MediaWeek skrev en historie om product placement på YouTube og i den forbindelse nævnte, at Kevin Nalty arbejdede for Merck.

Nyheden spredte sig med lynets hast blandt de mange bloggere, der har fokus på medicinalindustrien. En blogger fandt blandt andet en gammel video frem, hvor Nalty gør grin med børn med adfærdsforstyrrelsen ADHD. Og den opmærksomhed blev åbenbart for meget, både for Nalty og for Merck.

Til NewTeeVee.com siger Kevin Nalty, at Merck kendte til ”Nalts”, inden han blev ansat, men at det blev sværere for ham at holde lav profil i takt med at ”Nalts” blev stadig mere populær:

”Det faktum, at Merck for nylig helt unfair blev kædet sammen med mig og pruttevideoer var det strå, der brækkede kamelens ryg,” siger Kevin Nalty.

Nalty satser nu på at forsørge familien ved at arbejde som fuldtidskonsulent inden for sociale medier med særlig fokus på online video, noget han allerede har været i gang med i et stykke tid. Han har blandt andet produceret sponsorerede videoer for MTV, MSN og Fox.

Se den famøse pruttevideo her

Se Kevin Nalty offentliggøre sin beslutning om at kvitte jobbet hos Merck her