Præmie for mest tåbelige fyreseddel

I de glade dotcom-dage hos Jubii.dk stod den på store fester og højt humør. De gamle Jubii-ansatte mødes stadig til en fest hvert år.

Som 24-årig var Martin Thorborg medstifter af internetportalen Jubii, som han sammen med sine partnere solgte til Lycos Europe for 850 mio. kr. i 2001.

Betalingen faldt i Lycos-aktier. Halvdelen gik til Jubiis storinvestor Michael Konnerup, og resten blev fordelt mellem stifterne, der også tæller Kasper Larsen og Henrik Sørensen, som i dag er partner med Martin Thorborg i Spamfighter.

Lycos fik tæv på børsen, da it-boblen bristede. Og mange af de dengang omkring 170 ansatte mistede jobbet, efter Martin Thorborg og hans medstiftere havde trukket sig ud af virksomheden.

Men det kører for Thorborg og Henrik Sørensens nye selskab, Spamfighter. Og for at oplive en gammel Jubii-tradition, har de to partnere nu inviteret 500 venner af huset til en kæmpe fest på Park Café senere i denne måned.

"Vi holdt mange fester i Jubii og brugte mange penge på det," siger Thorborg.

Martin Thorborg fortæller til Business.dk, at han sammen med Henrik Sørensen stadig holder en årlig fest for gamle Jubii-ansatte.

"Vi sætter et telt op og inviterer på helstegt pattegris og øl. Den eks-Jubii-fest er blevet en tradition, og i sommer kom der 110 mennesker," siger Thorborg.

Han fortæller, at adgangsbilletten til den årlige Jubii-fest er en fyreseddel - for at markere den bristede dotcom-boble.

"Hvis man ikke kan fremvise en fyreseddel eller på anden vis er blevet hældt ud af Jubii, så kommer man ikke ind. Vi har også haft en konkurrence, hvor den, der var blevet fyret af den mest tåbelige grund, vandt en præmie," fortæller Martin Thorborg, der i dag godt kan trække på smilebåndet af den hysteriske tid før og efter it-boblen bristede.

"Der blev fyret en masse mennesker hos Jubii, efter vi forlod selskabet og it-boblen bristede - og nogle af de fyringer var nok noget højrehåndsarbejde," konstaterer Spamfighter-chefen.