PR-rådgiver: Der er ikke noget, der hedder at udnytte

I det seneste afsnit af podcasten »Talentjagten« taler PR-konsulenten Nicolai Frederik Bonnén Rossen om at gøre maksimalt brug af sit netværk – og om at udviske grænserne mellem forretning og privatliv.

Nicolai Rossen fortæller i podcasten »Talentjagten« om ar bruge sit netvæk. Her med vært Ane Cortzen. Foto: Thomas Lekfeldt Fold sammen
Læs mere

Nicolai Rossen stiftede sin kommunikationsvirksomhed Rossen og siden bureauet Rossen & Company, mens han stadig læste på universitetet, og han leverede sit første millionoverskud samme år, som han afleverede sit speciale.

Han beskriver sig selv og sin medarbejderstab som »erhvervslivets spindoktorer«, der hjælper både store og små klienter med at navigere i mediebilledet og det politiske landsskab.

Nøglen til succes skal ifølge Rossen findes i at drive »personlig forretning«, hvor grænsen mellem venskab og forretningsforbindelser ikke er tydeligt tegnet op.

»Man skal altid basere sine venskaber på værdier, men man kan også prøve at udfordre sine venskaber ved at spørge, »Har du noget, jeg kan bruge? Har jeg noget, du kan bruge?«, og så se, om man sammen kan skabe værdi,« siger Nicolai Rossen i det nyeste afsnit af »Talentjagten«, der handler om netværk.

Sit eget netværk har han opbygget gennem sin skoletid på Herlufsholm, sine studier i udlandet og gennem netværk som eksempelvis RoundTable Danmark, hvor det ifølge Rossen er naturligt at drive forretning mellem venner. Han understreger, at man ikke skal holde sig tilbage med at gøre brug af alle de midler og kontakter, man har til rådighed.

»Der er ikke noget, der hedder at udnytte. Det er et helt forkert begreb at bruge om det. Det handler om at disponere sine ressourcer og bruge dem bedst muligt. Det må man forvente af alle folk, der gerne vil frem,« forklarer han.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes her. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.



Salg bliver socialt betinget

For Nicolai Rossen går hans strategi kort fortalt ud på at brande sig selv ved at sætte lighedstegn mellem sin person og sin profession; public relations. En HSBC-reklame med budskabet »In the future, selling will become social« er blandt inspirationskilderne til hans forretningsstrategi.

»Det betyder, at din evne til at kunne sælge en vare er betinget af dit sociale netværk og de mennesker, du omgiver dig med,« forklarer han.

Nicolai Rossen skelner derfor heller ikke mellem sit privatliv og sit arbejdsliv.

»De fleste af mine klienter er enten folk, der har været mine venner i forvejen, eller folk, der bliver mine venner, og jeg har intet imod at være venner med dem på hverken Facebook, Snapchat eller Instagram for eksempel. Privatlivet er dødt, som Mark Zuckerberg sagde,« lyder det fra PR-konsulenten, der beskriver sine Facebook- og Instagram-konti som »en stor pærevælling af privat indhold og forretning«.

Til slut i podcasten inviteres du inden for hos Nordea, hvor deres eksperter og egne talenter giver gode råd til talentudvikling. I dette afsnit medvirker Mads Skovlund, der begyndte som studentermedhjælper i Nordea i 2000 og i dag er bankdirektør for personal banking. Han giver sine gode råd til, hvordan man får skabt det bedste netværk til at hjælpe sin karriere på vej.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes her. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

Læs mere om Nicolai Rossen, som i foråret var omdrejningspunkt for en debat om PR-metoder.

Læs Nicolai Rossens svar i sagen her.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!