Politiske holdninger kan svække troværdighed

Ytrer man sig offentligt med markante holdninger, skal man være klar over, at det kan have konsekvenser i forhold til ens arbejdsliv, lyder budskabet til sidste uges ledelsesdilemma.

Ytrer man sig offentligt med markante holdninger, skal man være klar over, at det kan have konsekvenser i forhold til ens arbejdsliv, lyder budskabet til sidste uges ledelsesdilemma. Fold sammen
Læs mere

Facebook-profilen bliver ofte brugt til at ytre meget venstreorienterede holdninger, og en demonstration til et miljøtopmøde i weekenden endte også med en tilbageholdelse af politiet.

For kommunikationsmedarbejderen Sabine i Ugens Dilemma, der bliver bragt på Business.dk, er holdningerne klare, men nu er chefen blevet bange for, at de går meget dårligt i spænd med virksomhedens holdninger, samt de kunder, som virksomheden rådgiver.

Niels Henriksen rådgivningschef hos Lederne fastslår, at Sabine har sin ytringsfrihed og foreningsfrihed præcis som alle andre. Men det springende punkt i netop dette dilemma er, at hun sidder i en meget udadvendt funktion, og at konsulentvirksomheden er afhængig af sin troværdighed i forhold til kunderne.

- Man må gå ud fra, at virksomheden skal kunne rådgive alle typer kunder uanset politisk observans, og der skal ikke kunne sås tvivl om, at den rådgivning de får, er objektiv og korrekt, siger Niels Henriksen.

Derfor bør man være forberedt på, at der er risiko for, at nogle kunder vil se på Sabine som en ”venstreorienteret miljøaktivist”. Selvom der ikke er klaget over hendes politiske overbevisning, bør lederen stadig tage en snak med hende for at gøre opmærksom på, at eksponeringen af hendes holdninger kan have professionelle konsekvenser.

Derfor anbefaler rådgivningschefen løsning nummer 4 i dilemmaet, hvor chefen beder Sabine tænke sig om en ekstra gang i forhold til at ytre sine politiske holdninger offentligt, fordi det vil kunne svække hendes troværdighed over for kunderne.

- Det er ikke til at forudsige kundernes reaktion, og det er derfor en ledelsesmæssig opgave at gøre medarbejderen opmærksom på de konsekvenser hendes holdninger kan medføre, siger Niels Henriksen.

Han mener, at chefen til samtalen samtidig skal anerkende Sabine for, at hun har formået at holde hendes private holdninger adskilt fra hendes professionelle arbejde, men at man må se i øjnene, at det ikke er sikkert, at kunderne har samme forståelse.

- Det kan få økonomiske konsekvenser, hvis virksomheden mister væsentlige kunder, fordi troværdigheden er svækket. Hensynet til virksomheden går forud for den enkeltes holdninger og integritet, og derfor er det også bedre at give en løftet pegefinger, inden det udvikler sig, understreger Niels Henriksen.