Personlig ledelse mangler på MBA-uddannelserne

Landets MBA-skoler skal se mindre på regneark og tunge statistikker og mere på det personlige lederskab. Sådan lyder det fra blandt andet Danske Erhverv.

Det personlige lederskab kommer i langt højere grad i fokus i fremtiden, forudser underdirektør i Dansk Erhverv Rikke B. ørum. Foto: Dansk Erhverv
Læs mere
Fold sammen

Hvordan bliver den enkelte medarbejder en supergod leder, som er god til at uddelegere ansvar? Fra Dansk Erhverv kommer nu en meget direkte opfordring til landets MBA-skoler: Der skal mere fokus på det personlige lederskab – på hvor og hvordan den enkelte kan udvikle sig og blive bedre som leder.

De hårde faglige fag som statistik, jura og økonomi fylder for meget på uddannelserne i dag. Det er skævt, fordi de derved ikke for alvor får givet fremtidens erhvervsledere de rigtige værktøjer.

Meldingen kommer fra Rikke B. Ørum, underdirektør i Dansk Erhverv. Hun fremhæver, at dagsordenen for de danske ledere er under hastig forandring.

Rikke B. Ørum, underdirektør i Dansk Erhverv

»Der bliver større og større krav til selvledelse, og lederne skal gøre medarbejderne i stand til at træffe flere beslutninger. Det er ikke nogen nem øvelse.«


Verden bliver mere kompliceret, og fremover vil der blive langt mere selvledelse i virksomhederne. Beslutningerne vil blive taget længere nede i hierarkiet, og en af de helt afgørende discipliner for toplederne bliver at kunne give ansvar fra sig og uddelegere det til medarbejderne. De skal til gengæld støttes i at løse dem.

»Executive MBA handler meget om strategisk lederskab og økonomi. Det globale perspektiv. Men når man ser på dem, som deltager på uddannelserne, så er det nogle af de discipliner, som de kan meget af i forvejen. Omvendt mangler der noget om personligt lederskab,« siger Rikke B. Ørum.

»Den del bliver vigtigere og vigtigere, og den dimension kan der godt være noget mere af på MBA-uddannelserne. Der bliver større og større krav til selvledelse, og lederne skal gøre medarbejderne i stand til at træffe flere beslutninger. Det er ikke nogen nem øvelse. Lederne skal få medarbejderne til at arbejde mere effektivt – ikke flere timer, men arbejde på en smartere måde,« siger underdirektøren.

Skal samarbejde med chefen

Det er Henrik Waitz, administrerende direktør på AVT Business School, enig i. AVT lagde sidste år nogle elementer om personlig ledelse ind i uddannelsen, og det vil der komme mere af fremover, forudser direk­tøren.

Han erkender, at executive MBA-uddannelserne har handlet for meget om de tunge faglige emner, der måske er knap så relevante i dag:

»Skal man være lidt grov, så har MBA ikke ændret sig meget gennem senere år, og det er en kæmpe fejl. Vi har ikke lavet uddannelserne om i forhold til de udfordringer, som fremtidens ledere står over for,« siger han.

»Der er næsten ingen uddannelser, der har fokus på det individuelle lederskab. Det ville gøre uddannelserne dyrere, fordi man skal ind og løfte den enkelte deltager og se, hvor vedkommende er henne i sit lederskab. Men det er vigtigt, og det vil være en af de måder, MBA-skolerne skal differentiere sig på,« siger Henrik Waitz.

»Næste niveau kan være en situation, hvor den enkelte studerende under uddannelsen arbejder sammen med vedkommendes chef. Der er vi ikke endnu, men det er oplagt at tage det med. Cheferne er aldrig på skolerne, og det kan være en af årsagerne til, at nogle studerende kommer til at opleve et tomrum, når de er færdige med uddannelsen,« siger Henrik Waitz.