Pas på når du skifter hjul

Mange kører på værksted for at skifte mellem sommerdæk og vinterdæk, andre fikser det selv - selv de mindre handy typer. Men mange værksteder sjusker med hjulskiftet, advarer Applus Bilsyn. Og generelt kan manglende fastspænding af bolte medføre løse hjul og livsfarlige situationer på kørebanen.

Hos Applus Bilsyn, som på statens vegne forestår synstest af danske biler, konkluderer teknisk chef Erling Vestergaard Jensen, at løse hjul er et problem, som man ofte støder på efter et hjulskift, skriver nyhedsportalen epn.dk

»Vi ser det til syn, og vi har ofte set eller hørt om, at hjulene simpelthen er faldet af bilerne. Det skyldes sjusk fra værkstedernes side, og det kan være meget farligt. De undlader mange steder at bruge en såkaldt momentnøgle, der kan spænde hjulene fast med det rette tryk, i stedet bruger de en almindelig nøgle og sjusser sig frem til, hvor hårdt der skal spændes. Det går hurtigere, men kan have meget alvorlige konsekvenser,« siger Erling Vestergaard Jensen.

Hos mekanikernes brancheorganisation kender man til problemet.

Adm. direktør Erik Rasmussen i Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark (CAD), siger, at meget tyder på, at det er et stigende problem, at bilens hjul løsner sig efter et hjulskift.

»Jeg har forhørt mig i branchen, og vores medlemmer oplever det som et stigende problem. Det skyldes blandt andet, at flere og flere bilister vælger at få skiftet til vinterdæk om vinteren, og det er jo godt. Men når flere bilister får foretaget et par hjulskift om året, øges dermed også risikoen for, at noget går galt, eller at der kan ske fejl. Der er meget meget travlt på værkstederne,« siger Erik Rasmussen til epn.dk

Han mener, at efterspændingen skal ske et par hundrede kørte kilometer efter hjulskiftet. Hvis boltene ikke er spændt rigtigt og ordentligt fast, kan de langsomt løsne sig under kørslen. Men det afviser den tekniske chef hos Applus Bilsyn. Han afviser behovet for efterspænding, hvis et hjul er monteret korrekt på værkstedet.