Pas på, hvem du anbefaler

Tænk dig godt om, når du bliver bedt om at anbefale tidligere medarbejdere. Især de udygtige eller besværlige af slagsen.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Telefonen ringer, en anden arbejdsgiver er i røret og vil vide mere om en af dine tidligere ansatte. I den situation er det vigtigt at holde tungen lige i munden, for hvordan du taler om andre, kan falde tilbage på dig selv og ikke mindst din virksomhed. Sådan lyder advarslen fra formanden for Personalechefer i Danmark, Kim Staack Nielsen.

Tidligere yndlingsansatte og dygtige folk er det let nok at rose. Men hvad gør man, når den ansatte i virkeligheden var en, du med glæde slap af med. Som du måske endda har bortvist?

- Jeg kan kun sige en ting: Sig sandheden – ud fra den betragtning, at hvis man forsøger at tilbageholde oplysninger, vil det ramme en som en boomerang, siger Kim Staack Nielsen.

En bjørnetjenesteHeller ikke selv om du ønsker at hjælpe vedkommende videre, fordi du trods alt mener, at din tidligere ansatte fortjener en chance, bør du ikke holde hånden over en person, som du selv har dårlige erfaringer med.

- Du sender jo Sorteper videre. Danmark er et land med kun to en halv million mennesker på arbejdsmarkedet. Hvis man er utroværdig og kommer med usandheder, vil det på en eller anden måde ramme ens egen virksomhed og karriere, siger Kim Staack Nielsen.

Samtidig risikerer man at gøre eks-ansatte en bjørnetjeneste ved at verbalt at sælge dem til jobs, som de ikke er kvalificerede til.

- Selvfølgelig skal man give folk en chance for at komme videre. Men man må diskutere med sig selv, om ikke bare den nye arbejdsgiver efter tre måneder finder ud af, at personen ikke er god til sit job, siger Kim Staack Nielsen.

Tavshed siger altHar man ikke lyst til at anbefale en bestemt medarbejder, kan man kort og godt sige, at man ikke har nogen bemærkninger.

- Så må den nye arbejdsgiver selv tolke, hvad man mener med det, siger Kim Staack Nielsen.

Samme holdning har adm. direktør i rekrutteringsbureauet Stepstone, Morten Heuing. Ifølge ham kan man give en anden arbejdsgiver et vink med en vognstang mellem linjerne i en skriftlig udtalelse.

- Det jeg lægger vægt på, når jeg læser en reference, er, om den, der har skrevet den har gjort sig umage med at skrive den. Hvis den er kort, upræcis og meget generisk – så der eksempelvis blot står, hvilke opgaver den ansatte har løst, og at vedkommende har været vellidt – så har det ikke været et succesfuldt samarbejde, siger Morten Heuing.

Gransk dig selv, lederHan opfordrer dog også chefer til at være meget opmærksomme på, hvilken rolle de selv spiller i forhold til, at et samarbejde har været skidt, og til at tage ansvar for, at det ikke rammer den ansatte i sin videre karriere.

- Det er måske ikke altid medarbejderens skyld. Man skal kigge indad, om det i virkeligheden handler om, at man selv har været den bedste chef for den medarbejder, eller om man har fejlrekrutteret. Udøv lidt selvkritik, før man ødelægger mulighederne for en eksmedarbejder et andet sted, siger Morten Heuing.

Download gratis bøger om ledelse Download gratis bøger om HR