På Stevns går de håndfast til værks

En to sider lang plan skal forebygge stress på jobcentret i Stevns Kommune. Det handler om at få skabt en kultur, hvor man taler om stress, og hvor det er i orden at blande sig, lyder det fra Stevns.

Det skal være slut med at negligere stresssymptomer. I stedet skal man tage vare på sine kolleger, hvis de begynder at vise tegn på stress, fortæller Trine Dokkedal, afdelingsleder i Stevns Kommune. Foto: Claus Bech
Læs mere
Fold sammen

Lyt til hinanden og vær altid på vagt, hvis en af dine kolleger siger »pyt, det går nok«. Det kan være et tegn på, at der er noget galt og at vedkommende har problemer med trivslen.

Sådan lyder et af punkterne i en to sider lang stresspolitik, som findes i jobcentret i Stevns Kommune. Det er en handlingsplan, der skal forebygge stress og er lavet som tillæg til den generelle politik til kamp mod sygefravær, som findes i hele kommunen. Det skyldes, at sagsbehandlerne i jobcentrene generelt er en af de grupper, som oftest får ondt i arbejdslivet.

Trine Dokkedal er afdelingsleder i kommunen med ti sagsbehandlere under sig og er en af de ansvarlige for handlingsplanen mod stress i afdelingen.

»Vores medarbejdere arbejder med sager, hvor personer er sygemeldt på grund af stress. Det betyder, at de selv er i risikozonen. Derudover er medarbejderne meget påvirket af politiske reformer og nye måltal, som de skal leve op til. Derfor har vi lavet vores egen stresspolitik, som er tilpasset vores område ud over den generelle, der er for hele kommunen,« siger Trine Dokkedal.

Planen er bygget op af både forebyggende elementer, og hvad der skal ske, hvis en medarbejder bliver sygemeldt med stress. Hvis sidstnævnte sker, er der en beskrivelse på otte punkter, som viser, hvad lederen og den enkelte medarbejder skal gøre i den situation.

På det forebyggende område drejer det sig blandt andet om, at alle, mens de er sunde og raske, skal udarbejde en aftale om, hvordan en tilbagevenden til jobbet skal foregå, hvis de bliver sygemeldt med ondt i arbejdslivet.

Desuden er der sat nogle rammer for, hvornår medarbejderen skal tale med vedkommendes leder, og hvornår lederen skal tale med medarbejderen. Sidst men ikke mindst skal medarbejderne tale sammen og give hinanden feedback, så der bliver en bedre trivsel i hverdagen.

Trine Dokkedal fremhæver, at det handler om at få skabt en kultur, hvor man taler om stress, og hvor det er i orden at blande sig.

»Hvis der eksempelvis er en kollega, som hænger lidt med næbbet, kan man gå ind og sige det til chefen, uden at det bliver opfattet som sladder. Vi har i afdelingen givet håndslag på, at det er ok. Det er et tegn på, at vi passer på hinanden,« siger Trine Dokkedal, der påpeger, at hvis man i organisationen skaber en masse viden om stress, kan man undgå situationer, hvor det bliver opfattet som et svaghedsten for den enkelte.

»Det er klart, at for vores medarbejdere er stress ikke ukendt, fordi de arbejder med borgere, som er ramt af det. Det gør, at de er mere åbne for det, men sætningen med »stress rammer ikke mig«, kan man ikke helt undgå. Med vores handlingsplan er stress imidlertid ikke et tabu for hverken medarbejdere eller ledere. På den måde bliver det nemmere at håndtere, og vi kan sætte ind med hjælp – også før det bliver til sygelig stress,« siger Trine Dokkedal, der dog ikke har nogle konkrete mål for, hvad stresspolitikken skal give.

Afdelingen holder sig til de generelle mål, som gælder for hele kommunen.