På skrump med McDonald’s?

Der er faktisk en sammenhæng mellem junkfood og vægttab. McDonald’s og Weight Watchers er nemlig klar med nyt samarbejde i New Zealand.

SAN FRANCISCO - FEBRUARY 09: A sign stands outside of a McDonald's restaurant February 9, 2009 in San Francisco, California. Fast food chain restaurant McDonald's reported a 7.1 percent increase in same store sales for January as people look towards cheaper food alternatives in the weakening economy. Justin Sullivan/Getty Images/AFP Fold sammen
Læs mere
Foto: JUSTIN SULLIVAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Sammen har McDonald’s og Weight Watchers skabt tre måltider, der lever op til Weight Watchers’ anvisninger om et sundt måltid: En kyllinge-wrap, en McNuggets-menu og den klassiske Filet-O-Fish. Til menuerne kan de kaloriebevidste naturligvis få vand eller en sukkerfri sodavand. Det skriver dailyfinance.com.

Det umage samarbejde er ifølge Mark Hawthorne fra McDonald’s i New Zealand blevet muligt efter betydelige og positive forandringer hos McDonald’s over de seneste år – fx er olien til friturestegning blevet sundere, og sukkeret i brødet reduceret.

Weight Watchers operer efter et pointsystem – ifølge systemet må man spise dagligt mellem 18 og 40 point, så man kan roligt gå ombord i en af de tre McDonald’s-menuer, der hver er værd 6,5 point. I hvert fald i New Zealand. For i USA er de noget mere generøse med pointene – her giver en Filet-O-Fish-menu 8,7 point.

Ifølge tv-stationen TVNZ har McDonald’s betalt Weight Watchers et ukendt beløb for godkendelserne af menuerne. Noget lignende skete i 2007, da McDonald’s betalte omkring 275.000 dollar, svarende til godt 1,5 mio. kr., til den australske Heart Foundation, der efterfølgende godkendte ni menuer.