Otte veje til øget produktivitet

Center for Ledelse har formuleret otte råd til at opnå øget produktivitet. Hensigten er at få skabt en debat, så virksomhederne også tager del i produktivitetsforbedringer, og at tage et opgør med forskellige tabuer, bl.a. om tid.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

1. Samarbejdet mellem det offentlige og private erhvervsliv kan forbedres. Private virksomheder peger på behovet for mindre fokus på pris fra det offentliges side, mens offentlige virksomheder udtrykker behov for en kortlægning af reglerne for samarbejdet. Både private og offentlige virksomheder bruger mange kræfter på samarbejdet – visse steder op til 15-20 procent af medarbejderstaben.

2. Slip idéen om en stærk dansk ledelsesmodel. Globaliseringen er blevet hverdag. En af nøglerne til global succes er at erkende, at arbejdet med virksomhedskultur ikke handler om at trække de danske værdier ned over ikke-danskere, men at forstå, at globalt samarbejde også kan og skal påvirke værdisættet i Danmark.

3. Brug management til bedre blød ledelse. Danske ledere bruger langt mere tid på leadership end på traditionel management i form af at måle resultater. I dag er der mange steder uklarhed om, hvorvidt det, medarbejderne gør, faktisk skaber reel værdi. Det kan forklares ved en mangeårig frygt for at lede.

4. Effektiviseringer skaber ikke produktivitet. Kun en fjerdedel af lederne forventer at høste en effekt af igangsatte procesooptimeringer. En årsag kan ifølge Center for Ledelse være, at virksomhederne fokuserer for meget på at styre medarbejdernes tid frem for at understøtte deres lyst og motivation samt opsætte konkrete mål for den enkelte.

5. Uddeleger beslutningskompetencen. Beslutninger, som aldrig burde være nået til øverste ledelseslag, flyder lystigt derop, og lederne er uvante med at ændre den situation. Modet til at sende spørgsmål retur til dem, der faktisk er ansat til at løse opgaverne, og gribe evnen hos dem, der burde føle sig ansvarlige, halter kraftigt.

6. Brug netværk til at få modspil. Ledere træffer primært beslutninger på baggrund af egne erfaringer og viden. Dermed fastholdes de i gamle tankemønstre, som gør dem ude af stand til at se problemet med andet end den prisme, der skabte det. Når de lader sig udfordre, vælger de "ufarlige" sparringspartnere.

7. Sæt kunderne i strategiernes centrum. Danske ledere skal arbejde mere med at opbygge et strategisk redskab og skabe en strategi, der er robust over for skiftende markedsvilkår. Et problem er, at personlige netværk og konsulenter er en større inspirationskilde til strategierne end kunder, hvilket forklarer, hvorfor strategier er så ens.

8. Forklar din ledelsesfilosofi. Mange ledere er ikke særlig tydelige om deres ledelsesmodel eller -filosofi. Uden klarhed om ledelsesmodellen er det svært at bedømme, om den reelt virker og skaber sammenhængskraft i organisationen. Også målemetoderne bør i den anledning skærpes. Mange måler ledelse på medarbejdertilfredshed, men det er for ensidigt. Den gode leder skaber også resultater for kunder, ejere og samfundet.

Se rådene i uddybet form: www.cfl.dk/produktivitetsraad

Og læs artiklen om øget produktivitet i virksomhederne i Berlingske Nyhedsmagasin 5. november.