Organisationer: Naturligt at IT-virksomheder tager uddannelsesansvar på sig

Både interesseorganisationen IT-Branchen og fagforeningen Prosa mener, at det er godt, at IT-virksomheder opkvalificerer deres medarbejdere. Men enigheden ophører også der.

Interesseorganisationen IT-Branchen oplever, at manglen på specialiseret arbejdskraft koster de danske IT-virksomheder ordrer. Den udfordring skal man tage alvorligt, mener organisationens administrerende direktør, Birgitte Hass. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

De danske IT-virksomheder er del af samfundet, og når de siger, at der ikke bliver uddannet nok IT-specialister herhjemme, så er det god og ansvarlig virksomhedsadfærd, at de melder sig på banen til at løse problemet ved at opkvalificere deres medarbejdere.

Det mener både interesseorganisationen IT-Branchen og IT-fagforeningen Prosa. Begge parter peger på, at det er positivt, at virksomheder som f.eks. Netcompany vælger at lægge store kræfter i selv at uddanne folk til mange af de specialiserede funktioner, der er efterspørgsel efter.

Det er så her, at enigheden hører op. For mens Prosa mener, at udfordringen med at sikre nok uddannede IT-specialister i fremtiden er overskuelig, så anser IT-Branchen situationen for at være langt mere alvorlig, siger interesseorganisationens administrerende direktør, Birgitte Hass.

»Det er et kæmpeproblem. Vores undersøgelser viser, at halvdelen af vores medlemsvirksomheder må sige nej til opgaver på grund af medarbejdermangel. Det er et stort problem for virksomhederne, men det er et endnu større problem for Danmark. Det er jo et globalt kapløb, vi befinder os i,« siger hun.

Flere skal tage ansvar

I IT-fagforeningen Prosa maner næstformand Hanne Lykke Jespersen dog til ro. Hun erkender, at der er mangel på visse grupper af højt specialiserede IT-folk, men hun ser ikke et lige så stort problem som andre aktører.

»Vores oplevelse er, at det er inden for ganske få spidskompetencer, at der er problemer. Ser man lidt bredere på det, ser vi ikke en stor mangel på IT-arbejdskraft. Det viser vores lønstatistikker og vores arbejde med nyuddannede også,« siger hun.

Prosas Hanne Lykke Jespersen mener, at det er godt, at virksomheder selv tager ansvar for opkvalificeringen, og hun mener, at mange flere virksomheder burde gøre det. Det holdning bunder blandt andet i, at hun mener, at IT-virksomhederne selv har en del af ansvaret for problemet.

»Der er jo en historik i det her. Branchen har været forkælet. Der var mange år, hvor nye virksomheder snuppede hobetal af folk fra for eksempel Kommunedata og Datacentralen, som var gode til at tage nyuddannede ind og opkvalificere dem. Nu er det gået op for dem, at det ikke kunne blive ved. De må selv til at tage ansvar,« siger hun.

Udhulet konkurrencekraft

Hvad end problemet grundlæggende skyldes, mener IT-Branchens administrerende direktør, at der ikke er nogen vej uden om at se kritisk på uddannelsessystemet. Politikerne skal ifølge hende sørge for penge på bordet, så der kan blive uddannet flere af de eftertragtede IT-specialister.

Sker det ikke, kommer virksomheder, der i dag bliver opfattet som internationale spydspidser, til at lide under det. Det vil ramme os alle, advarer hun.

»De ressourcer, virksomhederne bruger på opkvalificering og uddannelse, skal jo tages et sted fra. Den slags koster dyrt, og det gør deres konkurrencekraft ringere. Hvis vi virkelig skal være strømlinede og klar til konkurrence, skal vores dygtige universiteter og læreanstalter tage et større ansvar på sig,« siger IT-Branchens administrerende direktør, Birgitte Hass.