Opkøbsivrigt softwarehus vil have plads til forskellighed – også i ledelsen

Norske Visma køber lystigt op blandt danske softwarevirksomheder. Det er dog ikke ensbetydende med, at den nye ejer vil bestemme alt – og det er der gode grunde til.

Rikke Feldmann er adm. direktør for virksomheden LogBuy, der håndterer aftaler om medarbejderrabat for mellemstore og store virksomheder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Privatfoto

Det norske softwarehus Visma er de seneste år svulmet voldsomt via både organisk vækst og opkøb. Det gælder også i Danmark, hvor brands som E-conomic, Dinero og LogBuy i dag er under koncernens vinger.

Visma specialiserer sig i at skabe softwareløsninger til både den offentlige sektor og det private erhvervsliv, som skal lette administration og spare tid. Koncernen har i dag over 9.500 ansatte i Norden og Baltikum og køber sig årligt til 15-20 nye brands.

Når Visma køber op, er det dog ikke ensbetydende med, at sortklædte konsulenter stormer direktørgangen og begynder en hovedrengøring. Tværtimod, lyder det fra Mads Rebsdorf, som står i spidsen for danske Visma E-conomic og Visma Software.

»Der kommer ikke en task-force løbende ind og fortæller, hvordan det hele skal være anderledes og koncernagtigt. Når vi køber selskaber, forsøger vi at forstå, hvad der ligger til grund for virksomhedens succes – og den forsøger vi at videreføre. Det er også derfor, at koncernen kan absorbere så mange opkøb,« siger han.

Selvstændige selskaber

Mads Rebsdorf fortæller, at koncernen selvfølgelig reagerer, hvis der er problemer eller røde bundlinjetal i et porteføljeselskab. Hvis der ikke er problemer, er filosofien i vidt omfang at blande sig uden om de enkelte enheders drift.

Han bruger virksomheden LogBuy og dens direktør, Rikke Feldmann, som eksempel. Hun har ti ansatte og en veldrevet virksomhed. Men hun er samtidig en cheftype, som intensivt dyrker sport og derfor ikke ønsker at bruge mere end 37 timer ugentligt på sin chefstilling. Det er fint nok, forklarer Mads Rebsdorf.

»Jeg kommer selvfølgelig med input, og det gør den øvrige ledelse også. Men LogBuy kører godt. Derfor stiller vi ikke en masse nye krav, og derfor får hun i høj grad lov til at køre sin forretning, som hun synes er bedst. Det er i vid udstrækning selvstændige selskaber, der indgår i den her gruppe,« siger han.

Stordriftsfordele

Det er selvfølgelig ikke for sjov, at Visma køber op blandt danske virksomheder. Nogle bliver udviklet yderligere, andre bliver med tiden fusioneret med andre. Det hele handler om at skabe vækst og nye produkter.

Mads Rebsdorf står i spidsen for Visma E-conomic og Visma Software. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto.

Det giver dog muskler at være en koncern. Der kan være stordriftsfordele, og en lille virksomhed i gruppen kan trække på de stores erfaringer. Derudover forsøger Visma nogle gange at internationalisere sine virksomheder – noget som ellers ville være udfordrende, hvis den enkelte virksomhed stod på egne ben.

»Virksomhederne er i høj grad selvkørende og lægger selv deres strategi. De er selv ansvarlige for kunder og resultater. Men vi arbejder også sammen. På den måde kan ét Visma-selskab hjælpe et andet med at få succes. Det er en stærk model. Visma bliver ved med at vokse år efter år,« siger han.