Opgaven skal løses før jobbet er dit

Jobsamtaler bliver stadig mere avancerede. Stadig flere ledere, jurister og ingeniører bliver sat til at løse konkrete arbejdsopgaver for de virksomheder, de søger job hos, før de kan få jobbet.

Jobsamtaler bliver stadig mere avancerede. Stadig flere ledere, jurister og ingeniører bliver sat til at løse konkrete arbejdsopgaver for de virksomheder, de søger job hos, før de kan få jobbet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lea Meilandt Mathiesen

Intelligensen testes, personligheden ligeså, og nu skal også de faglige evner prøves ved jobsamtalen.

Repetoiret ved mange jobsamtaler er nemlig blevet udvidet med virkelighedstro arbejdsopgaver, som kandidaten skal løse, før jobbet er inden for rækkevidde, lyder meldingen fra flere fagforbund og organisationer.

»Inden for konsulentbranchen er det ret udbredt. Det er kommet inden for de seneste år, og fordi så mange søger arbejde, kan arbejdsgiverne bedre tillade sig at gøre det,« fortæller Ulla Grymer, konsulent i DJØF.

Se billederne: Myter om jobinterview

Ingeniørerne mærker også den nye skik. Op mod 70 procent af medlemmerne af Ingeniørforeningen i Danmark (IDA) bliver testet på forskellig vis i et ansættelsesforløb, og antallet stiger, oplyser foreningen.

Heller ikke dem, der går efter topposter, går fri af den nye tendens:

»Det bliver mere krævende at gå til ansættelsessamtaler. Man har udvidet paletten, så man i højere grad udsættes for andre typer af test end personlighedstest, for eksempel cases, dilemmaer eller opgaver, som man skal løse på stedet,« siger direktør Bodil Nordestgaard Ismiris, Lederne.

Hemmeligheder i farezonen

Nogle arbejdsgivere bruger ægte, aktuelle opgaver, som passer til den søgte stilling. Andre gange ligner opgaven kun til forveksling.

Uanset hvad opfordrer DJØF de jobsøgende til at være varsomme med opgaverne. De kan nemlig havne i et vanskeligt dilemma.

»Er der tale om en konkurrerende virksomhed, risikerer du at udlevere forretningshemmeligheder fra din egen arbejdsgiver. Og hvad gør du, hvis du ikke får stillingen, men selv synes, at du er kommet med nogle genialiteter, som virksomheden kan gå videre med?« siger Ulla Grymer, der også peger på det problem, at nogle opgaver er så komplicerede, at de skal løses over flere dage.

Finansforbundet stiller altid opgaver, når de skal ansætte en ny konsulent.

»Vi spørger dem, der skal til anden samtale, og om de vil løse sådan en opgave til næste gang. Alle siger, at de synes, det kunne være spændende,« forklarer Flemming Høyer, der er sekretariatschef i Finansforbundet.

Ser det ikke som gratisarbejde

Han mener ikke, at opgaverne er nævneværdigt tidskrævende, eller kan bringe kandidaterne i en konflikt over for deres nuværende arbejdsgiver.

»De relaterer sig jo til os og er næsten taget fra vores dagligdag,« siger Flemming Høyer. Han afviser blankt, at opgaverne er en metode til gratis at få løst nogle opgaver.

»Men processen giver os et godt indblik i, hvordan den person arbejder, og det er utroligt vigtig både for os og for den ansatte, at vi får truffet det rette valg,« siger Flemming Høyer.

Dansk Erhverv oplever udelukkende opgaverne som en fordel for både arbejdsgiver og -tager. At kandidaten giver en del af sin viden væk til samtalen, ligger i jobsamtalens natur, mener fagchef for HR og ledelse i Dansk Erhverv Birgitte Meisner.

»Det er den måde, man får et job på. Man giver noget af sig selv. Det samme gør jo arbejdsgiveren forhåbentlig ved at fortælle, hvordan tingene foregår der. Og virksomheden har ikke bestilt opgaven per postordre. Den har også brugt tid på den. Løser kandidaten en opgave rigtig godt, bliver man nok kaldt ind igen. Så at man skulle arbejde gratis, er lidt spekulativt,« siger hun.

Overvejende fordel for ansøgerne

IDA, Lederne og DJØF ser da også først og fremmest fordele ved opgaverne.

»Ansøgeren får en fornemmelse af virksomhedskulturen, og arbejdsgiveren får tjekket ansøgerens måde at løse en opgave på. Vi har aldrig oplevet, at et medlem gennem en test er blevet udnyttet som billig arbejdskraft,« siger Ellen Fænøe, formand for Ansattes Råd i Ingeniørforeningen.

Faktisk ser Lederne tendensen som en helt naturlig udviking.

»I og med at kompleksiteten i lederens opgaver bliver større, vil man også se andre, mere kompleske metoder for at sikre sig, at man får den rigtige person til jobbet,« siger Bodil Nordestgaard Ismiris. B



INFOshop: De største og bedste danske advokater i 2010