Opfinder får tv-hjælp til salgsindsatsen

Iværksætter-tv. Niels Werner Larsen har opfundet en lydabsorberende luftmadras, der markant forbedrer lyden til rockkoncerter. Nu skal ideen sælges, og det får han hjælp til i tv-programmet Når bundlinjen bløder.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der kan være langt fra genial opfindelse til galoperende salgssucces. Den problemstilling tager DR2s iværksætterprogram fat i med musiker, ingeniør og iværksætter Niels Werner Larsen og hans virksomhed Flex Acoustics.

Niels Werner Larsen har udviklet nyskabende teknologi, der forbedrer lyden til rockkoncerter. Men produktet skal udover rampen, og det er en udfordring.

Han får i programmet rådgivning af den erfarne erhvervsmand Poul Plougmann, som har en baggrund hos blandt andre B&O og LEGO Gruppen. Og rådene har hjulpet opfinderen frem.

»Han kunne bidrage med en stram planlægning af strategien. Jeg vil ikke sige, at det sejlede. Men når man går alene med det, er det rart at der kommer en ind, der kan skubbe på,« siger Niels Werner Larsen.

Under optagelserne af DR2-programmet skulle Poul Plougmann på tre måneder lære den teknisk funderede trommeslager at drive en succesfuld forretning.

»Niels er topprofessionel musiker og tekniker. Han ved alt om akustik, men det er først nu, han skal ud og lave sine erfaringer med at drive forretning,« siger Poul Plougmann.

Opfindelsen består af en oppustelig lydisolering, der, uden at blive for teknisk, forvandler koncertoplevelsen i store sportshaller fra irriterende larm til velklingende musik. Og som trommeslager i U2-kopibandet Die Herren har Niels Werner Larsen medvirket i mere end 1.000 koncerter. Det har givet erfaring med dårlig lyd. Sammen med en uddannelse som ingeniør er det drivkraften i projektet.

Ifølge Poul Plougmann har Niels Werner Larsen som uddannet ingeniør haft en lidt for akademisk indgangsvinkel til produktet. Og rådgivningen har blandt andet handlet om at definere de potentielle kunder.

»Det handler om at finde frem til de rigtige beslutningstagere. For eksempel de bedste orkestre eller ejerne af spillestederne. Derefter handler det om, at de skal have en 1:1 demonstration. Når det er muligt tror jeg han får sit reelle gennembrud,« siger Poul Plougmann

Efter optagelserne af programmet har Niels Werner Larsen fået en ny investor, og i løbet af april bliver hans opfindelse sat op på spillestedet Viften.

»Vi er klar til at vise frem i april. Herefter kan folk se, at produktet virker,« siger Niels Werner Larsen, og fortæller, at han efter optagelserne har været i kontakt med interesserede potentielle kunder i både Tyskland, Portugal, Tyrkiet og i Norge.

Programmet 'Når bundlinjen bløder' om Niels Werner Larsen og vejen til succes sendes mandag aften klokken 22:00.