Opblød den rå tone på jobbet

Omgangstonen kan godt være meget direkte og tangere det rå på visse arbejdspladser. Vær som leder opmærksom på, at tonen ikke bliver personlig.

Modelfoto Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Smådrillerier og »værkstedshumor« er en del af hverdagen på utallige danske arbejdspladser, hvor der ofte hersker særlige jargoner og inforståetheder som en integreret og legitim del af virksomhedens eller afdelingens kultur. Men som leder er det vigtigt at holde øje med, at omgangstonen ikke bliver for hård – og særligt at den ikke retter sig personligt mod enkelte og måske ligefrem bliver racistisk. Da er der nemlig i stedet tale om mobning, og det skal der gribes ind over for allerede i opløbet.

Sådan lyder rådet fra ledelsesrådgiver hos Lederne Niels Henriksen i Ugens Dilemma, som i denne uge handler om, at du som leder overværer tre ansatte gøre sig morsomme ved for sjov at slå en muslimsk kollega, Sammy, i hartkorn med fundamentalistiske terrorister. Begivenheden – at Sammy bliver genstand for grovheder på grund af sin etniske baggrund – er ikke enkeltstående.

Kan vokse til mobning

»Det er et ledelsesansvar at sikre, at der er en gensidig respekt mellem ledere og medarbejdere og en god omgangstone. I den pågældende situation er det vigtigt, at teamlederen reagerer på udtalelserne, især når det fremgår, at det ikke er første gang, at kollegaerne stikker til Sammy,« siger Niels Henriksen.

Selv om tonen i virksomheden måske generelt er lidt rå og direkte, er det lederens ansvar at forebygge, at det udarter sig til mobning, understreger Niels Henriksen.

»Sætter en leder ikke tidligt og konsekvent ind over for gentagne situationer som i dilemmaet, kan det udvikle sig til mobning. Erfaringer viser, at jo tidligere der gribes ind, jo bedre en tone kan der skabes samt en positiv accept af mangfoldigheden blandt medarbejderne,« siger ledelsesrådgiveren, der derfor anbefaler lederen at tage fat i de tre medarbejdere, altså løsning fem, som 48 procent af læserne på Business.dk da også har valgt.

»Der skal trækkes en klar linje for, hvad du som leder finder acceptabelt. Jeg vil dog også anbefale, at lederen tager en snak med Sammy umiddelbart efter, så han informeres om, at du har bemærket drillerierne og har påtalt de negative kommentarer til Sammys baggrund over for de tre medarbejdere,« siger Niels Henriksen.

En sådan opfølgende samtale med Sammy ville 28 procent af læserne tage, viser afstemningen på Business.dk.

»En måde til efterfølgende at forebygge lignende situationer kan være at sætte omgangstonen på dagsordenen i teamet,« lyder rådet fra ledelsesrådgiveren, som dermed anbefaler ledere løsning tre, sådan som 16 procent af læserne foretrækker.