Ok med svinkeærinder i arbejdstiden

Hvis medarbejderne når deres resultater og mål for virksomheden, skal man som leder ikke stejle over, at de klarer private gøremål i arbejdstiden, lyder budskabet i Ugens Dilemma.

Så længe dine medarbejderne opnår tilfredsstillende resultater, er der helt fint at de styre deres egen arbejdstid. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen

Er det ok, at medarbejderne ofte smutter i kiosken eller til privataftaler i arbejdstiden? Det er humlen i sidste uges ledelsesdilemma på Business.dk, hvor en leder i et ejendomsmæglerfirma synes, at medarbejderne udlever virksomhedens værdi ”det skal være rart at gå på arbejde” lidt for voldsomt. Lederen føler, at det efterhånden er blevet svært at holde styr på de otte medarbejdere, der har gjort det til kutyme at gå svinkeærinder inden for kontorets åbningstid.

Skal lederen så stavnsbinde medarbejderne til stolene eller aftvinge dem detaljerede afrapporteringer af deres gøren og laden? Ingen af delene, mener ledelsesrådgiver hos Lederne Heidi Linderod. Man skal begynde et helt andet sted.

- Jeg vil tage udgangspunkt i, om forretningen når målene, og om medarbejderne lever op til virksomhedens servicekrav og værdier. Hvis medarbejderne skaber gode resultater og tilfredse kunder, vil jeg som leder være fleksibel og selv lade dem styre deres tid på jobbet. Desuden er her tale om medarbejdere, der arbejder på skæve tidspunkter og er meget på farten. De er vant til stor frihed og fleksibilitet, og det vil være demotiverende for dem, hvis lederen påpeger fraværet, hvis det reelt ikke er et problem, siger Heidi Linderod.

Lederen bør kigge indad

Noget kan tyde på, at problemet ikke er kulturen i virksomheden, men at lederen personligt har det svært med medarbejdernes adfærd, vurderer Heidi Linderod. Derfor anbefaler ledelsesrådgiveren løsning 4, hvor lederen vender blikket indad og overvejer med sig selv, om der i det hele taget er et problem.

Lederen bør overveje, hvorfor han har behov for at vide, hvem der er til stede hvornår. Er det fordi han føler, at han har mistet lederskabet eller har behov for mere planlægning, så han ved, hvornår butikken er dækket af hvilke medarbejdere?

- Det handler ofte om at finde en balance i at være leder ud fra sine personlige værdier og kulturen på arbejdspladsen, samtidig med at kigge på, hvad der er mest hensigtsmæssigt i forhold til arbejdsopgaverne – og at være åben om det over for medarbejderne på en måde, der gør det klart for dem, hvilke forventninger der er til dem, siger Heidi Linderod.