Øget fokus på kunderne

Henriette Fenger Ellekrog tiltræder som HR-direktør i Danske Bank. Hun kommer fra en stilling som HR- og kommunikations-direktør og medlem af koncerndirektionen i SAS. Hun har tidligere haft ledende stillinger i både TDC og konsulentvirksomheden Mercuri Urval.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

§Hvilke forventninger har du til dit nye job?

»At jeg kan bidrage positivt til den forandringsproces, banken står over for. Det handler især om at skabe en endnu mere kundefokuseret bank. Det kan kun ske, hvis alle ledere og medarbejdere er med om bord, og det er min ambition at bidrage til, at det sker.«

§Hvilke overvejelser har du gjort i forbindelse med dit skifte? Hvad bliver anderledes?

»Jeg kommer til en branche, der er under hastig forandring – særligt på grund af den teknologiske udvikling. Det stiller nogle nye krav til både organisation og medarbejdere, og HR spiller en meget vigtig rolle i den forandringsproces. Det er en udfordring, jeg ser meget frem til.«

§Hvad har været den røde tråd i din karriere?

»Udfordringer. Jeg har altid ladet mig tiltrække af job, hvor jeg på en ny måde kunne blive udfordret – både personligt og fagligt. Jeg har været rigtig glad for mine syv år i SAS, men jeg kunne ikke sige nej til de store udfordringer, som venter i Danske Bank.«

§Hvad er din uddannelse, og hvordan ser du sammenhængen mellem din uddannelsesbaggrund og dit nye job?

»Jeg er cand.ling.merc., men for mig er det vigtigste de erfaringer, jeg tager med mig fra de forskellige stillinger, jeg har haft. Jeg har erfaring med at forberede store organisationer på at imødegå forandringer, fremme samarbejde på tværs af lande og skabe en fælles kundedrevet kultur. Alt sammen noget jeg kan bruge i mit nye job.«

§Hvad ser du selv som de største udfordringer i din nye stilling?

»Jeg har ikke tidligere arbejdet specifikt med den finansielle sektor, så udfordringen bliver i første omgang at lære både branchen og banken at kende. Men hvad der ellers venter af udfordringer, kan jeg først sige mere om, når jeg er begyndt i banken.«