Nyuddannede har mere på ønskelisten end løn

Undersøgelse fra rekrutteringsbureau understreger, at arbejdsgivere skal reklamere med mere end blot god løn, hvis de skal tiltrække sig den unge generation.

Thomas Rasmussen er marketing manager hos rekrutterings- og vikarbureauet Academic Work og har arbejdet med 2019-rapporten »Young Professional Attraction Index Danmark«, der beskriver de nyuddannedes syn på arbejdsmarkedet. PR-foto Fold sammen
Læs mere

Inden for en række brancher er der rift om de nyuddannede. De unge, kvikke hoveder er eftertragtet arbejdskraft især inden for nogle af de teknisk tunge fag som for eksempel softwareudvikling.

Som arbejdsgiver skal man dog være bevidst om, at hvis ønskelisten over medarbejdere inkluderer netop nyuddannede, så er det ikke nok bare at skrive en klassisk jobannonce, der præsenterer funktionen og oplister de krav, som kandidaten skal leve op til – og lokker med en konkurrencedygtig løn. Nutidens unge har nemlig mere på ønskelisten.

Det er i hvert fald konklusionen i en rapport, som rekrutterings- og vikarbureauet Academic Work står bag. Af rapporten »Young Professional Attraction Index Danmark« fremgår det nemlig, at nutidens nyuddannede lægger meget mere vægt på de blødere værdier, fortæller Academic Works danske marketing manager, Thomas Rasmussen.

»Når vi ser på, hvad der tiltrækker dem, vi betegner som »young professionals«, så er det i høj grad de bløde værdier. I topscoren blandt top ti er det sådan noget som kolleger og arbejdsmiljø, der ligger højt. De forventer allerede en o.k. løn, hjemmecomputer, telefon og lignende – men det, der for alvor tiltrækker dem, er altså noget mere,« siger han.

Omdømmet er vigtigt

Rapporten fra Academic Work er udarbejdet på baggrund af svar fra 973 respondenter i Danmark. Academic Work udgiver også lignende undersøgelser fra de øvrige markeder, som det internationale rekrutterings- og vikarbureau opererer på.

Thomas Rasmussen noterer sig, at undersøgelsen også viser, at de nyuddannede ser op til nogle af de store, kendte virksomheder, som allerede har ry for at være gode arbejdspladser. Navne som Lego, Novo Nordisk og A.P. Møller - Mærsk er alle at finde på top ti-listen.

Thomas Rasmussen, marketing manager i Academic Works

»Hvis ingen ved, hvad man reelt gør, så er det jo ikke så sært, at man ikke får ansøgningerne.«


»Vi måler både på virksomhedens finansielle succes, dens generelle omdømme – og om kandidaterne konkret har lyst til at arbejde der. Ud fra de parametre kan vi se, at det ikke er nok bare at brage derudad med økonomisk succes. Man skal også have et omdømme, der kan bære det. Det er noget af det, som de nyuddannede lægger mærke til,« siger han.

Fortæl om værdierne

Thomas Rasmussen fra Academic Work mener, at mange danske virksomheder, organisationer og offentlige arbejdspladser kunne lære noget af at skele til undersøgelsens konklusioner. Både når det kommer til, hvordan man forsøger at fremstå som arbejdsplads, og hvordan man fremstår i offentligheden.

»Det er en god idé at gøre sig klart, hvad det reelt er, man kan tilbyde medarbejderne. Hvad er det for eksempel, som er forskelligt fra andre virksomheder? Det er ikke nødvendigvis lønvilkår, der gør den store forskel over for de nyuddannede. Der er andre ting som for eksempel fleksible arbejdstider. Det er ting, man ret nemt kan justere på,« siger han og tilføjer:

»Som virksomhed kan man selvfølgelig ikke altid kopiere det, som de store og eftertragtede arbejdspladser kan tilbyde. Men man kan godt lade sig inspirere af det, og man kan arbejde på det. Og så skal man huske at kommunikere det ud. Man skal fortælle om ens fællesskab og værdier. Hvis ingen ved, hvad man reelt gør, så er det jo ikke så sært, at man ikke får ansøgningerne.«