Nye ører i Jabras hovedtelefoner

Niels Svenningsen har en lang karriere i den danske IT-verden og sætter sig 1. januar i chefstolen for en dansk teknologisucces efter en tid i Schweiz.

Hvis man er et helt og balanceret mennesker, bliver man en bedre leder, understreger Niels Svenningsen, som fra 1. januar skal stå i såidsen for GN Netcom og dermed produkter med navnet Jabra.
Læs mere
Fold sammen

Foden under eget bord. Dansk jord under fødderne. Og dansk teknologi over ørerne.

Under en uge efter sin 49-års fødselsdag sætter en af den danske teknologi- verdens rutinerede topchefer, Niels Svenningsen, sig i spidsen for en af de danske teknologisucceser, GN Netcom, som bedre er kendt under navnet på de vigtigste produkter, nemlig hovedtelefoner og lydudstyr med »Jabra« påstemplet.

Samtidig bliver han medlem af moderselskabet, GN Store Nords direktion. Han afløser Mogens Elsberg, der har besluttet at sige op for at prøve noget andet efter at have været en væsentlig drivkraft i Jabras genopstandelse som populært teknologimærke.

Niels Svenningsen forlader dermed både topjobbet som direktør for Hitachi Data Systems i Europa, Mellemøsten og Afrika med ansvar for et milliardbudget, som gjorde ham til en af de højest placerede danskere i udlandet, og basen i Zürich, som han og familien har haft gennem de seneste to år, for at vende tilbage til Danmark.

»Nu har jeg været cirka 20 år i store amerikanske virksomheder. På et tidspunkt kommer ønsket om at få lov til selv at være lidt mere med til at definere strategien, og hvordan den eksekveres. En af mine store styrker er, at jeg er god til eksekvering. Jeg har ikke været ude at kikke efter nyt job, men da jeg hørte om GN og Jabra, var der så mange gode matchpunkter, at jeg var nødt til at kikke på det,« siger Niels Svenningsen, som helst ikke vil udtale sig om selve processen for at beskytte sin nuværende arbejdsgiver.

Han vil dog gerne røbe, at man kontaktede ham, ikke omvendt.

Niels Svenningsen har tilbragt hele sit arbejdsliv i IT-branchen. Han er uddannet IT-programmør, men har ellers fortrinsvis arbejdet med salg og har bestridt flere direktørjob undervejs. Lige nu er han chef for 1.900 medarbejdere i Europa på 50 forskellige steder og med en forretning, som han beskriver som »rigtigt god«.

»Vi har boet i Zürich i to år, og det har været det bedste, jeg har prøvet både som job og for familien. Alle har vi været supertilfredse, men på et tidspunkt – og det har jeg tænkt over i ti år – vil jeg gerne hjem og arbejde i en nordisk forankret virksomhed, hvor vi også er tættere på familie og venner. Omvendt kunne jeg om mange år godt finde på igen at rejse til udlandet, for jeg kan kun sige til alle: Prøv det i stedet for blot at tale om det,« siger Niels Svenningsen.

Han ser tidspunktet for jobskiftet som ideelt. GN Netcom/Jabra har lige fremlagt en ny treårig strategiplan, som Niels Svenningsen ikke kender alle detaljer i, men satser på at kunne påvirke og udvikle. Han mener at kunne bidrage med sin lange erfaring inden for salg til både forbrugere og virksomheder og til mange egne af verden.

»Jeg er meget fokuseret på at have tid til mine børn og min kone. Som leder skal der både være plads til familien og én selv. Det nytter ikke, at man ender som en 100 procents arbejdshest. Hvis man er et mere helt og balanceret mennesker, bliver man også en bedre leder. Ved bare at arbejde mere og mere lægger man selvfølgelig mange arbejdstimer, men man er nødt til at være i balance. Det gør også medarbejderne dygtigere,« siger Niels Svenningsen.

Familien, der tæller hustruen gennem 16 år, Marian, og deres to børn, Camilla på 14 år og Cecilie på 11 år, flyttede med til Oberägeri uden for Zürich.

Pigerne har gået i international skole, mens Niels Svenningsen har nydt de »suveræne forbindelser« fra Zürichs internationale lufthavn, fordi han er på farten tre-fire dage om ugen.

Trods en arbejdsuge på 60-70 timer er der stadig tid til at løbe, cykle og stå på ski. Til gengæld er stikket aldrig trukket helt ud.

»Jeg arbejder hver eneste dag året rundt og har gjort det i 20 år – man er nødt til at være til rådighed, og man kan relativt hurtigt klare et telefonopkald eller svare på ti e-mail,« siger han.