Nye medarbejdere skal stikke fingeren i jorden

Vidt forskellige kulturer på arbejdspladserne kan give røde ører til nye medarbejdere. Men man kan tage sine forholdsregler.

Er det i orden at sige chefen imod? Skal man tjekke e-mail i weekenden? Hvad kan man bede sekretæren om?

Det kan være en kæmpe udfordring at skifte job og lære en ny virksomheds kultur, der ofte består af uskrevne regler, at kende, skriver the Wall Street Journal.

"Det er som at rejse til et andet land. Der findes kulturelle normer og måde at opføre sig på, som strækker langt ud over, hvad man kan læse sig til i en jobannonce," siger Michael Kanazava, der er direktør i en konsulentvirksomhed, som rådgiver inden for ledelse.

En af de typiske bommerter opstår i måden, som man vælger at takle chefen på, siger Michael Kanzawa. Nogle steder bliver det opfattet som fremadrettet, hvis medarbejderne sætter spørgsmålstegn ved chefens beslutninger, fordi det genererer kreativitet. Andre steder bliver det opfattet som illoyalt.

Andre ting, der også kan give anledning til røde ører de første par måneder, er forholdet til sekretærer eller administrativt personale.

I nogle virksomheder har ledere og andre medarbejdere eksempelvis kontorassistenter til at booke forretningsrejser og arrangere møder, mens det i andre virksomheder forventes, at lederne selv sørger for det. Det kan give løftede øjenbryn, hvis man vælger den forkerte løsning.

Karriere-eksperter, som the Wall Street Journal har talt med, mener, at det kan have vedvarende konsekvenser på arbejdspladsen for nye medarbejdere, hvis de bryder uskrevne regler i begyndelsen af deres ansættelsesperiode. Kolleger kan stemple den nye som en outsider, siger de.

Dog kan man som ny medarbejder tage sine forholdsregler, skriver the Wall Street Journal.

- Det gælder om at benytte sig af sin status som ny de første måneder og spørge så meget, som mulig, så man undgår pinligheder senere hen.

- En god strategi er også at observere sine kolleger og deres måder at handle på.

- En tredje mulighed er at forsøge at alliere sig med en af kollegerne, som kan advare en, hvis man er ved at bryde de uskrevne regler.