Ny undersøgelse: Medarbejdere flygter fra dårlige ledere

Når medarbejdere kvitter jobbet i en virksomhed, er det ofte dårlige ledere, der får skylden. Det viser en undersøgelse, som Epinion har lavet blandt 1.269 medlemmer af fagforeningen HK/Privat.

Foto: Jørgen Kirk. En ny undersøgelsen viser, at næsten hver femte, 18 procent, føler, at de har en dårlig eller meget dårlig nærmeste leder.
Læs mere
Fold sammen

Det skriver Avisen.dk.

Hele 44 procent angiver nemlig, at de på et tidspunkt har skiftet job på grund af en dårlig leder. At så mange løber skrigende bort vidner om, at mange ledere slet ikke er dygtige nok. Det mener Marianne vind, næstformand i HK/Privat, der blandt andet rummer kontorassistenter, IT-medarbejdere og tandkliniksassistenter.

- Det er rystende. Det er altså næsten hver anden, der har forladt et job på grund af deres chef. Virksomhederne skriger på kvalificeret arbejdskraft, og alene af den grund er det tåbeligt at lade dårlige ledere skræmme medarbejderne væk, siger hun til Avisen.dk.

Undersøgelsen viser samtidig, at næsten hver femte, 18 procent, føler, at de har en dårlig eller meget dårlig nærmeste leder. Marianne Vind håber derfor, at erhvervslivet vil reagere på undersøgelsen.

- Jeg håber, erhvervslivet vil se undersøgelsens resultater som et larmende wake-up call og gøre noget ved det, siger Marianne Vind.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

I Videnscenter for Arbejdsmiljø overrasker det ikke, at så mange har skiftet job på grund af ledelsesproblemer. Det fortæller Thomas Clausen, seniorforsker og ph.d., som har forsket i sammenhængen mellem ledelse og psykisk arbejdsmiljø.

- Folks oplevelse af ledelsen har stor betydning for, om man er glad for at gå på arbejde og derfor også, om man skulle få lyst til at lede efter et nyt job. Hvis ledelsen ikke fungerer, kan der også være mange andre aspekter af arbejdet, der ikke fungerer, siger seniorforsker Thomas Clausen til Avisen.dk.

Han peger på, at ledernes sociale egenskaber er vigtige for det gode klima på jobbet.

Problemerne skyldes dog ikke manglende vilje til at være gode ledere, mener Thomas Clausen. Moderne ledere skal nemlig jonglere med rigtig mange bolde.

- Der bliver stillet store krav til ledere i dag, siger han til Avisen.dk.

Netop en tillidsfuldrelation mellem leder og medarbejder er vigtigt, påpeger Rikke B. Ørum, der chef for HR og Arbejdsmiljø i Dansk Erhverv.

- Der er nødt til at være et tillidsforum på en arbejdsplads, så medarbejderen kan komme til sin leder, så de kan snakke åbent, hvis der er problemer. Gør man ikke det, er der ingen, der bliver klogere, siger hun til Avisen.dk.