Ny leder kræver sikkerhedsnet

Chefen har ansvaret for at klæde en ny leder på til jobbet. Lykkes det ikke, risikerer man, at den nye leder føler sig som en fiasko og forlader lederjobbet i utide, lyder udmeldingen til sidste uges ledelsesdilemma.

Chefen har ansvaret for at klæde en ny leder på til jobbet. Fold sammen
Læs mere

Selvom man har talentet, er det ikke sikkert, man har lysten. Medarbejderen Henrik i Ugens Dilemma, der bliver bragt på Business.dk, er et åbenlyst ledertalent. Han bliver også tilbudt en lederstilling i samme virksomhed, som han allerede arbejder i, men der går ikke mere end fem måneder, før han mister pusten – og lysten til ledelse. Til sin afdelingsleder forklarer han, at han ikke føler sig egnet til opgaven, og at lederjobbet ikke er noget for ham alligevel. Her bør lederen ikke lade Henrik slippe så let, mener ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen. Hun peger derfor på løsning 2, hvor afdelingslederen gør alt, hvad han kan for at overtale Henrik til at give jobbet endnu en chance.

- Fem måneder er alt for kort tid til at komme ordentlig ind i et lederjob. Det er en stor omvæltning at gå fra medarbejder til leder. Derfor bør afdelingschefen se på Henriks udmelding som et "råb om hjælp" og få overbevist Henrik om ikke at smide håndklædet i ringen, siger Helle Bruun Madsen.

Som ledelsesrådgiver ser hun ofte, at forventningsafstemningen mellem en ny leder og chefen er mangelfuld og i visse tilfælde ikke-eksisterende. Det er ifølge Helle Bruun Madsen en stor fejl.

- Som ny leder kan det være svært at vide, hvad der forventes af én. Hvis chefen leder under devisen, "så længe jeg ikke siger noget, er alt godt" risikerer man, at den ny leder går med en følelse af ikke at slå til og gøre det godt nok, fordi han ikke har noget at pejle efter. Det kan i sidste ende få den nye leder til at føle sig som en fiasko og forlade lederjobbet i utide, understreger hun.

Hun anbefaler, at man som erfaren leder prøver at huske tilbage til, da man selv stod i sit første lederjob.

- Mange ledere kan have en tendens til at glemme, hvordan de selv havde det, første gang de skulle have en svær samtale med en medarbejder eller holde et vigtigt oplæg for direktionen. Afdelingschefen i dilemmaet tager muligvis ting for givet, som ikke nødvendigvis er givet for Henrik, siger hun og påpeger vigtigheden af, at der bliver spændt et "sikkerhedsnet" ud under den nye leder.

- Der hviler et stort ansvar på afdelingschefen for at klæde Henrik på til lederjobbet. Han bør tilbyde sin hjælp og støtte og motivere Henrik, som måske ikke har de nødvendige værktøjer, fastslår hun.