Ny ledelsesstil fik 210 medarbejdere til at vinke farvel til amerikansk succesfirma

Den amerikanske online sko- og tøjbutik Zappos har mistet 210 - eller 14 procent - af medarbejderstaben, efter at virksomheden informerede om indførelse af ny ledelsesstil.

Er du træt af din chef? Hos amerikanske Zappos bliver alle chefer i organisationen nu fjernet. Men ikke alle har lyst til at arbejde under såkaldt Holacracy. 14 procent af medarbejderne har på grund af organisationsændringerne sagt op. Fold sammen
Læs mere

Farvel og tak. Det var reaktionen fra 210 medarbejdere i den amerikanske online sko- og tøjbutik Zappos, da de blev informeret om, at de ikke længere skulle have en chef i traditionel forstand.

Et notat fra Zappos' administrerende direktør, Tony Hsieh, resulterede i, at 14 procent af medarbejderne valgte at forlade virksomheden. Beskeden fra topchefen var, at Zappos ændrer ledelsesstil og implementerer det såkaldte Holacracy fuldt ud. Det går ud på at skabe større råderum for den enkelte medarbejder - og fjerne lederne i organisationen.

I notatet skrev Tony Hsieh således, at alle ledere bliver fjernet, så Zappos bliver »en komplet selvorgansieret, selvledet organisation ved at sammensætte en række forskellige redskaber og processer.«

Polycracy lægger med andre ord op til større autoritet hos den enkelte medarbejder. Strukturen er et forsøg på at fastholde den iværksætterånd, der typisk er i opstartsvirksomheder, i stedet for at medarbejdere skal rapportere til en overordnet - og dermed risikerer at miste motivation og innovationslyst.

De medarbejdere, som ikke ville arbejde under den nye struktur i Zappos, blev tilbudt en fratrædelsesordning, hvor de som minimum får tre måneders løn, når de stopper.

Organisationen består af cirka 1.500 medarbejdere. Zappos blev grundlagt i 1999 og har hovedsæde i Las Vegas. I november 2009 købte Amazon.com virksomheden i en handel på omkring 1,2 milliarder dollar.

Klik her og se en introduktionsvideo om Polycracy.