Ny KPMG-boss: »Jeg vil hellere læse en god roman end en managementbog«

Henrik R. Mulvad er optaget af, hvordan man får en organisation til at flytte sig. Selv flytter han sig, når han læser skønlitteratur eller taler med forfatterne Ib Michael og Morten Sabroe på deres kajakture i Nordsjælland.

Henrik R. Mulvad er ny CEO for revisions- og rådgivningsvirksomheden KPMG, der for fem år siden måtte starte forfra på det danske marked. Det er hans første CEO-job. »Det passer godt til mig, fordi der både er noget, der skal bygges videre på og bygges op, og det er jeg god til,« siger han.   Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

Den nyligt tiltrådte topchef for KPMG, Henrik R. Mulvad, har været i konsulentbranchen i snart 30 år, men oprindelig var han sporet ind på en karriere i finansverdenen.

Henrik R. Mulvad læste finansiering og regnskab på Handelshøjskolen i 1987, da filmen Wall Street om den succesrige finanshaj Gordon Gekko og hans unge beundrer, Bud Fox, ramte biograflærredet. Filmen gik rent ind hos unge Mulvad.

»Jeg forestillede mig, at jeg skulle være investment banker med seler,« siger han med henvisning til filmfiguren Gordon Gekko.

Et studieophold på Stanford i 1989 fik imidlertid Henrik R. Mulvad på andre tanker. Det skyldtes ikke mindst professor James March, hvis undervisning i organisationsteori blev definerede for Henrik R. Mulvads karriere.

»Han var en meget karismatisk person, og jeg blev utrolig inspireret. Temaet om, hvordan man får noget til at ske i en organisation, fængslede mig. Jeg fik mere interesse for, hvordan man får ting til at ske – frem for at regne den ud,« siger Henrik R. Mulvad.

Da cand. merc.-titlen var i hus, fik han job i Andersen Consulting, og siden har der stået managementkonsulent på visitkortet. Det meste af tiden hos Accenture i forskellige ledende stillinger og senest to år hos Deloitte som managing partner, inden telefonen ringede med et tilbud om at blive CEO for KPMG.

Hvordan man flytter folk

I mange af de job, han har bestredet, har det været med inspiration fra James March i baghovedet.

»Jeg er typisk blevet sat ind, hvor der skulle laves om på noget, der ikke gik godt. Eller fordi der skulle opbygges et nyt forretningsområde eller et nyt geografisk område, som da jeg blev sendt til Mellemøsten for at opbygge en managementforretning for Accenture. Det er sjovt, for det går ud på at få folk motiveret omkring et fælles mål. Det er interessant, hvordan man får folk til at flytte sig,« siger han.

Henrik R. Mulvad, CEO, KPMG

»Jeg er meget interesseret i skønlitteratur. Det er lidt en anden vinkel end business, og det har jeg meget glæde af.«


Selv flytter han sig, når han læser skønlitteratur eller taler med forfatterne og vennerne Ib Michael og Morten Sabroe. Samtalerne foregår, når de sejler kajak på havet ud for Kikhavn i Nordsjælland, hvor de alle har sommerhus.

»De inspirerer mig og opdrager mig i, hvad jeg skal læse. Jeg er meget interesseret i skønlitteratur. Det er lidt en anden vinkel end business, og det har jeg meget glæde af. Kunstnere er gode til at opsnuse tendenser før os andre, så det er ret inspirerende at være sammen med dem, for de ser ting på en anden måde og kan bidrage med helt andre vinkler. Jeg vil hellere læse en god roman end en managementbog,« siger han.

Henrik R. Mulvad har også på anden vis engageret sig uden for erhvervslivets snirkler. Han er medstifter af tænketanken Kraka, hvor Peter Mogensen er direktør. De to kender hinanden fra Accenture, hvor arbejdsrelationen udviklede sig til venskab.