Ny jobportal til unge med mod på Europa

Nyuddannede, som vil kickstarte deres karriere ved at arbejde i udlandet, kan få et overblik over jobmulighederne hos de største og mest populære arbejdsgivere i Europa på en ny hjemmeside, der også fungerer som et socialt forum.

Hvis du vil til udlandet og gerne vil have et overblik over hele Europa, får du det på vores side, fortæller en af stifterne bag hjemmesiden, Patrick Lund (blå skjorte), der her er fotograferet med de øvrige stiftere: Jens Reimer Olesen, Morten Petersen, Jonas Reeh og Jesper Reeh. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ambitiøse akademikere og studielystne studerende, der drømmer om at gøre karrie-re eller læse i udlandet, har ofte svært ved at få et samlet overblik over ledige stillinger uden for landets grænser, og hvad de forskellige universiteter kan tilbyde af fag.

Det har fem unge danskere oplevet på egen krop, og det har motiveret dem til at skabe den ideelle løsning, mener de selv. Sammen har de unge iværksættere, hvoraf to stadig læser på CBS, nemlig oprettet en pan-europæisk job- og uddannelsesportal, Graduateland.com, der som noget nyt samler såvel job som praktikpladser samt uddannelsesmuligheder på universiteter over hele Europa.

Barcelona eller Berlin

»Vil du finde et job i Danmark, skal du typisk ind på en dansk hjemmeside, hvor de tilbyder danske job. Det er også fint. Men hvis du vil til udlandet, og det måske ikke engang er afgørende for dig, om du skal til Barcelona eller Berlin, og gerne vil have et overblik over hele Europa, får du det samlede udbud på vores side,« fortæller en af stifterne bag hjemmesiden, Patrick Lund.



På siden kan brugerne oprette en profil, hvor de præsenterer sig selv, og samtidig kan de søge efter job i bestemte lande og byer, ligesom de kan søge inden for særlige brancher.

Knyttet til Facebook

Profilen kan baseres på den enkeltes facebookprofil, og hjemmesiden fungerer også som et socialt forum, hvor brugerne kan kommentere de arbejdspladser, der tilbyder job. Samtidig kan studerende konkret søge på universitetsfag og såkaldte »internships«, altså praktikpladser, som nogle studier kræver, at man tager.

»Man kan også få at vide, om universiteterne hjælper en med at finde bolig, og om de underviser på engelsk,« fortæller Patrick Lund.

Største og bedste firmaer

De udbudte job er på sin vis for feinschmeckere. De knap 400 virksomheder, som Graduateland.com lige nu henter stillingsopslag fra, er nemlig først og fremmest dem, der bliver ranket som de bedste arbejdspladser i verden, så som Microsoft, Porsche og Nokia.

Både for virksomhederne, universiteterne og de studerende er det gratis at bruge siden. Men virksomheder vil kunne betale for særlig eksponering for de helt rigtige målgrupper, baseret på brugernes profiloplysninger.

»Selv om vi måske synes, det går lidt langsomt, er virksomhederne begyndt at tage de sociale medier til sig i deres rekruttering,« siger Patrick Lund, der ikke er i tvivl om, at onlinerekruttering er fremtiden.

Digital generation

Marianne Steen er en af de førende eksperter inden for onlinerekruttering og sociale medier herhjemme, og har blandt andet i 1997 skrevet den første danske bog om emnet. Også hun mener, at virksomhederne skal gøre en dyd ud af at være til stede på nettet, hvis de vil have fat i de unge talenter.



»Virksomhederne skal til at være meget mere fremme på beatet og være mere synlige på de digitale og sociale medier. De unge, der er på vej ud på arbejdsmarkedet nu, tilhører den første generation, der er vokset op med de digitale medier, og det virtuelle og det virkelige smelter sammen for dem. Dette her med at slå en stilling op og vente på, at nogen byder ind, kommer ikke til at fungere, når ledigheden igen forsvinder,« siger hun, der spår, at rekruttering igennem sociale medier i en vis udstrækning vil ersatte de traditionelle jobmesser.

»Messerne er dyre for virksomhederne at deltage i i forhold til, hvor mange personer, de møder, sammenlignet med at gøre det online. Men der vil stadig være stillinger, hvor virksomhederne vil foretrække at møde folk personligt,« siger Marianne Steen.