Ny frihed med Apples iPad

Velkommen til markedsøkonomi på nettet, velkommen til fokus på kundernes egentlige behov. Apples nye iPad kan revolutionere en række brancher.

Uffe Gardel Fold sammen
Læs mere
Foto: Kristian Brasen
Når jeg sætter mig ind i min bil, skal jeg ikke først dreje håndvinget, og jeg skal heller ikke pumpe olie i systemet eller trække i chokeren. Under kørslen skal jeg ikke koble dobbelt ud. Faktisk skal jeg overhovedet ikke koble ud. Jeg skal bare dreje på rattet og træde på speederen; ret mange andre valgmuligheder har jeg ikke. Heldigvis. Jeg har ikke det store behov for personlig opsætning af min bil. Alt det, som bilen selv klarer for mig, giver mig nemlig frihed til at koncentrere mig om at køre. Er det den samme frihed, som Apples nyeste tingest, iPad, vil give brugerne? Vi skriver normalt ikke om teknologi på denne plads, det gør min kollega Sten Løck i sin klumme, men iPad har potentialet i sig til at revolutionere adskillige verdensmarkeder. Det er teknologibloggeren og Apple-eksperten Neven Morgan, der i sin blog bemærker, hvordan iPad befrier os ved at vælge for os. Han sidder først og får lyst til at ændre lidt på den måde, et bestemt skærmbillede på iPad’en er delt op på. "Og så går det op for mig: Jeg kan ikke ændre størrelsen," skriver han. "Og et klart lys skinner over mit befriede ansigt, og en stemme hvisker med en torden: Du er fri. Fri for meningsløse opsætninger og fingerbrækkende justeringer (...) iPad er et apparat, der fjerner administrativt rutinearbejde." Forenkling: Gamle dages biler var forbløffende komplicerede at betjene, og det samme gælder jo de tidlige pc’er. Masser af andre produkter
er i tidens løb gået i retning af "tryk på en knap"-løsninger. Det er der indimellem kommet vellykkede forretningsmodeller ud af. Hvad Apples Steve Jobs – se Anders Rostgaards artikel om ham andetsteds i dette blad – nu gør for kommunikation, har Richard Branson og Simon Spies tidligere gjort for deres respektive markeder: Fundet kundens egentlige behov og skåret omsvøbene fra. De fremsynede topledere er dem, som nu overvejer, hvordan de kan blive deres egen branches Jobs, Branson eller Spies. Og kommer vi ikke alle af og til i berøring med brancher, som kunne trænge til en appleficering? Lukning: iPad vil få dramatiske konsekvenser for den måde, vi kommunikerer på, forudsiger Frank Schirrmacher, kulturredaktør og medlem af chefredaktionen på Frankfurter Allgemeine Zeitung. Det er, skal man tro ham, slut med al hypen om brugerinvolvering – web 2.0 som det også kaldes. Læg mærke til, at iPad, som så meget andet fra Apple, er et lukket system. Til web-evangelisternes forfærdelse mangler iPad udviklingsværktøjer og tilslutningsmuligheder. "Hvis iPad langsomt erstatter laptoppe, er Apples budskab: Kommunikation er minimalistisk og begrænser sig til tweets og e-mail, men retter sig ikke mere mod blogge. Hvorfor? Fordi nettet i fremtiden vil have meget mindre brugerinvolvering, end man tror i dag, hvor erkendelsen sløres af, at vi ikke lærer alle de brugere at kende, som ikke kommunikerer på nettet, men som udgør nettets store masse," skriver Schirrmacher. De gamle pc-systemer var kun åbne, fordi deres tilblivelseshistorie var så kaotisk. Med apparater som iPad lukker systemerne, og det betyder også et opgør med "open source" og "free". Nettet bliver voksent, og nye markeder for applikationer af enhver art vil opstå, når markedsøkonomien breder sig på nettet. Medierne er ikke den eneste branche, som har grund til at glæde sig, og brugerne? De slipper for digitale håndsving og dobbelte udkoblinger. Og de vil få dækket deres egentlige behov; netop det, som markedsøkonomien kan så godt.

Læs flere analyser på bny.dk