Nu lyder startskuddet til københavnske iværksættere

Med programmet ”Kick-off” prøver Københavns Kommune at klæde iværksætterne bedst muligt på til at få succes med deres nye forretning.

Foto: MICHAEL ALTSCHUL / VISUEL-MEDIE
Læs mere
Fold sammen

Der er rigtig mange spørgsmål, den nystartede virksomhed gerne vil have besvaret. Også mange spørgsmål, de slet ikke var klar over, de var nødt til at besvare.

Derfor inviterer Københavns Erhvervscenter (KEC) alle iværksættere til ”Kick-off”-møde hos kommunen så hurtigt som muligt, efter de har registreret deres virksomhed.

- ”Kick-off” er også udviklet på baggrund af et konkret behov for at effektivisere vores arbejdsgange. Vi har afholdt utrolig mange individuelle besøg og temamøder. Nu har vi slået dem sammen og kan levere alle de relevante informationer i ét møde – og frigøre ressourcer til at hjælpe endnu mere, siger Jakob Brandt, erhvervschef i Københavns Kommune.

Selvom projektet kun har været i luften i få måneder, er der allerede bred tilslutning blandt iværksætterne. Således deltager gennemsnitligt cirka 60 iværksættere ved arrangementerne, der afholdes hver tredje uge.

Individuelle behov

Mange af de københavnske iværksættere har en anden etnisk baggrund end dansk. Derfor udbydes ”Kick-off” også på engelsk. Desuden prøver KEC at skræddersy møderne, så iværksættere i samme kategori deltager i de samme møder.

- Hvis vi er alt for generelle, risikere vi at nogen, føler de spilder deres tid ved at skulle høre på informationer om eksempelvis regler for udendørsservering, når de skal starte en håndværkervirksomhed, fortæller Jakob Brandt.

Derfor er der heller ingen spørgetid ved ”Kick-off”-arrangementerne. Til gengæld kan iværksætterne på forhånd booke en speedvejledning på 20 minutter med eksempelvis en revisor, en advokat, en medarbejder fra SKAT, en markedsføringskonsulent eller en helt femte kompetenceperson. Vejledningen finder sted i umiddelbar forlængelse af ”Kick-off”.

Desuden prøver kommunen at bruge møderne til at introducere iværksætterne for hinanden og skabe et netværk imellem dem.

- Mange nystartede kan have stor glæde af støtte sig til hinanden omkring blandt andet markedsføringen og finansieringen. Vi vil gerne have, at iværksætterne føler sig som kollegaer i stedet for konkurrenter og har lyst til og glæde af at hjælpe hinanden, siger Jakob Brandt.