Nu er nettet næste skridt

Satsningen på onlinehandel påvirker formueudviklingen i flere virksomheder på årets rigeliste.

Bestseller er med på den kinesiske online-shop Taobao. Fold sammen
Læs mere
Foto: PHILIPPE LOPEZ
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den bratte opbremsning i økonomien har betydet at mange virksomheder har måttet koncentrere sig om at komme helskindet gennem krisen, mens andre har formået at drage nytte af eksplosive vækstområder som f.eks. internethandel. Og netop satsningen på onlinehandel har påvirket formueudviklingen i en række virksomheder, hvis ejere optræder på årets liste over Danmarks rigeste. ”Ekspansive forretningsaktiviteter på områder, hvor der forventes strukturel vækst og høje driftsmarginaler er fortsat afgørende for formuevækst, og det er tilfældet for onlinehandel,” mener Thomas Dam Larsen, iværksætter og partner i e-handelsvirksomheden Cargo. Der har været talt og skrevet uendeligt meget om onlinehandel i et årti, uden at handel over nettet er blevet til alverden – og slet ikke til en revolution, men nu bliver det afgørende, mener Thomas Dam Larsen: ”Mange virksomhedernes onlinesatsninger vil være afgørende for deres fremtidige indtjening og værdiansættelse. Inden for 10 år forventes 50 procent af alle handler at foregå online, mens 40 procent af alle resterende handler vil være påvirket online. Ligeledes bruges 65 procent af alle markedsføringskroner i dag online, hvilket i høj grad siger noget om den forventelige udvikling.” Handlen med tøj over nettet fik sidste efterår Bestseller til at åbne koncernens første internetflagskibsbutik i det kinesiske cyberspace-storcenter Taobao Mall efter at have fået portalen til at lukke onlinebutikker, som solgte kopiprodukter af Bestsellers mærker. ”I Cargo rådgiver vi om e-handel og udvikler internationale e-handelsplatforme. Her ser vi ofte at, danske virksomheder ved hjælp af internethandel, der er kendetegnet ved lav risiko og stor potentiel upside, kan teste eller gå ind på nye eksportmarkeder og distributionsformer.” Lego er klar med online-spil til oktober og har længe arbejdet med cross-channel integration mellem leverandører, mens Flügger i foråret åbnede en stor netbutik med direkte levering til kunderne. ”Fordi vækst og indtjening er højere her end i det traditionelle salg, og fordi de økonomiske rammer er stramme her efter den værste krise-turbulens, bliver virksomhederne nærmest tvunget ud på nye og mere lønsomme veje,” siger Thomas Dam Larsen.
 
Læs hele specialrapporten om Danmarks Rigeste 2010 i Berlingske Nyhedsmagasin 2010