»Netværket giver adgang til vigtige beslutningstagere«

Relationer. PwC dyrker som en af de få virksomheder herhjemme alumni-netværk for tidligere ansatte, bl.a. fordi mange af revisionsfirmaets tidligere ansatte bliver nøglepersoner hos kunderne.

I stedet for at lade relationerne til tidligere ansatte ebbe ud gør PwC en dyd af at holde kontakten til dem gennem et alumni, fortæller partner Kent Hedegaard. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Karrieren har måske bevæget sig ud af PwC. Men relationen til virksomheden skal ikke ende af den årsag. Tværtimod bliver tidligere ansatte budt ind i et særligt netværk for folk, der har haft deres daglige gang i organisationen. Revisionsvirksomheden tager nemlig som en af de eneste virksomheder i Danmark også relationen til en tidligere ansat alvorligt. I de seneste 13 år har man således haft det såkaldte PwC alumni, som i dag tæller omtrent 600 medlemmer.

»Det har hele tiden været en del af vores politik at arbejde med, hvilke relationer ikke bare den den enkelte medarbejder havde, men hele virksomheden som sådan. Især de seneste syv år har vi arbejdet intenst med netværket,« fortæller Kent Hedegaard, partner i PwC og ansvarlig for virksomhedens alumni-netværk.

Netværket mødes hver første torsdag i november. Arrangementet har et socialt sigte, ligesom virksomheden benytter lejlgheden til at fortælle om dens aktuelle situation og strategi. Desuden sendes nyhedsbreve ud ca. hvert halve år.

»Vi bruger det til at fortælle, hvordan det går med PwC, hvordan udviklingen er inden for de forskellige serviceområder, vi har, og hvad der sker af aktuelle ting, som kan optage dem i deres nye jobsituationer,« fortæller partneren.

Uddannede forlader firmaet

En af årsagerne til, at det er særlig vigtigt for PwC at holde kontakten til sine tidligere ansatte, er, at mange af de mennesker, som virksomheden ansætter, er i uddannelsesforløb og f.eks. læser HD eller til cand.merc.

»Når de er færdiguddannede, bliver en stor del af dem ansat i leder- eller mellemlederstillinger hos kunder eller potentielle kunder. Nogle af dem bliver vigtige beslutningstagere – økonomichefer eller kreditchefer. Og så er det en fordel for os, at vi har en relation til dem. Sådan er det med netværk. Man kan hurtigere rykke frem til at snakke om det, det hele handler om, fordi man har en forhåndsidentifikation,« siger Kent Hedegaard.

Traditionelt har netværket fungeret som en tank af kompetente kandidater til ledige stillinger i PwC.

Nogle vil være attraktive at genansætte

»Før krisen var der jo en voldsom efterspørgsel efter medarbejdere. Det er klart, at med alumnien håbede vi, at nogle af medarbejderne ville søge tilbage til os. Det er jo ofte erfarne medarbejdere, som har fået nye erfaringer og impulser hos nogle af vores kunder og konkurrenter,« fortæller partneren.

Netværket er under krisen vokset ufrivilligt med lidt større hast end vanligt på grund af nedbemandinger. Men det har ikke gjort netværket mindre betydningsfuldt for PwC.

»De er stadig repræsentanter for virksomheden, og den underliggende dagsorden er, at nogle af dem vil det være attraktivt for os at genansætte. Aktualiteten af den dagsorden afhænger selvfølgelig af, hvor vi er på det økonomiske barometer,« fortæller Kent Hedegaard.