Når samtalen med chefen tager en uventet drejning

Ud af det blå bebrejdes du tabet af en stor kunde. Måske vil chefen bare af med dig? Hvordan vil du tackle Ugens Dilemma?

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Du er afdelingschef i et vikarbureau. Gennemgående har du gjort det godt gennem de otte år, du har siddet i jobbet. Branchen og virksomheden har været gennem op–og nedture, hvilket i høj grad skyldes øget konkurrence og et vigende marked. Desværre mistede din afdeling en stor kunde for tre måneder siden, men det slog din chef dengang hen med et ”det kan du jo ikke gøre for”.

Din chef har nu indkaldt dig til den årlige lederudviklingssamtale (LUS). Du går velforberedt og fortrøstningsfuld ind til samtalen i forvisning om, at din chef vil fremhæve din indsats, og at du har gode muligheder for at få bevilget et lederkursus.

Samtalen får imidlertid en uventet drejning, da din chef, som noget af det første, bebrejder dig at du ikke gjorde mere for at fastholde den mistede storkunde. Han siger også, at han synes, at den seneste konsulent, Andreas, som du har ansat, ikke er særlig god. Efter at have drøftet disse og andre ”sager” fra det forgangne år, kommer I ind på det kommende år, uden at I dog når i dybden. Til dit ønske om mere lederudvikling svarer din chef, at det vil han se på.

Efter LUS’en sidder du tilbage med en fornemmelse af, at din chef vil af med dig. Du overvejer derfor, hvad du skal stille op.

Kilde: Lederne / www.lederne.dk