Når medarbejderen ikke vil tale om stress

Du har har en mistanke om, at en af dine ansatte er stresset eller godt på vej til at blive det. Hvad gør du? Deltag i ugens dilemma.

ARKIVFOTO.
Læs mere
Fold sammen

Pernille er afdelingschef i et pensionsselskab og har seks akademiske medarbejdere i sit team.

På det seneste har Pernille bemærket, at Søren har ændret adfærd. Han har kortere lunte end vanligt, og det er blevet mere reglen end undtagelsen, at han sender mange og lange mails om arbejdsopgaver sent på aftenen.

Normalt har Pernille et fint forhold til Søren – tonen mellem dem er uformel og gerne humoristisk. Derfor ville Pernille ikke have forestillet sig, at det skulle blive vanskeligt at tale med Søren om, hvad der foregår. Men også det er forandret. Han trækker sig fra det sociale og undgår øjenkontakt.

Pernille har en mistanke om, at Søren er stresset eller godt på vej til at blive det. Hun har forsøgt at tale med ham om, hvorvidt han føler sig presset, hvilket han blankt afviser – han har bare lige nogle deadlines, der skal overstås. Pernille oplever Sørens adfærd som afvisende og er bekymret for, om hun går ham for nær, hvis hun insisterer på, at de skal tale om stress.