Når målstyring spænder ben for samarbejdet

Chefen oplever, at virksomhedens nyligt indførte performancekultur medfører intern konkurrence.

Den danske afdeling af et internationalt kosmetikfirma har for nylig indført præstationsledelse og målstyring som middel til at opnå bedre resultater.

PR-chefen har - efter den første begejstring over de konkrete mål og den meget synlige vej til at opnå succes - fået øje på nogle ulemper.

PR-chefen bevæger sig i kraft af sin jobfunktion naturligt rundt i alle husets afdelinger, og han kan ikke undgå at bemærke, at klimaet er forandret. Hvor firmaet plejede at være et hus, hvor alle arbejdede i samme retning, er der nu tegn på, at de forskellige afdelinger konkurrerer og decideret modarbejder hinanden i kampen for at nå deres mål.

Det ser ud til, at performanceledelsen har medført, at alle nu arbejder for at opfylde egne KPI’er i stedet for at arbejde sammen om at opfylde virksomhedens fælles mål.

Deltag i dilemmaet: