Når lederen bliver mobbet af medarbejderne

Ledelsens Dilemma: Hvordan vil du tackle en situation, hvor din nye mellemleder føler sig mobbet af medarbejdere.

Foto: LISELOTTE SABROE.
Læs mere
Fold sammen

Du er afdelingsleder for 42 medarbejdere fordelt på fire teams i et teleselskab. Du har fornylig headduntet teamlederen Carsten fra en konkurrerende virksomhed til at stå i spidsen for marketingafdelingen. Carsten er en frisk fyr, der har opnået fantastiske resultater i sit tidligere job. Det er også grunden til, at du har fundet ham interessant.

Du ved, at Carsten er en diametral modsætning af marketingafdelingens tidligere leder, som i høj grad lod medarbejderne køre sit eget løb. Kort tid efter Carsten er begyndt, holder du en statussamtale med ham. Her giver han indirekte udtryk for, at han har det svært med medarbejderne, men du vurderer, at det bare er startvanskeligheder, og at han og teamet skal have lidt tid til at vænne sig til hinanden.

Der er nu gået fem måneder, og afdelingens resultater er ikke, hvad du havde forventet. Til et månedligt statusmøde bringer Carsten forholdet til medarbejderne op. Han fortæller dig, at han oplever, at teamet mobber ham. For eksempel har han en fornemmelse af, at de aldrig lytter til, hvad han siger, og han har svært ved at få dem engageret til møder, hvor de ofte sidder helt tavse uden at komme med input. Han har også flere gange oplevet, at samtalen går i stå, når han træder ind storrumskontoret, hvor de alle sidder.  

Hvad gør du?