Når intern konkurrence måske hæmmer samarbejdet

Modelfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Iris

Kim er direktør i et tøjfirma. Hvert år skal Kim fordele budgetter for det kommende år til firmaets afdelinger.

Salgsafdelingen og marketingafdelingen får hver en pose penge, der varierer i størrelse fra år til år. Nogle år får salgsafdelingen flere penge end marketingafdelingen og omvendt. Salgschefen Karsten og marketingchefen Niels er begge store konkurrencemennesker, der gør alt, hvad de kan, for at få det største budget til deres afdelinger – uanset om det giver mening ud fra et forretningsmæssigt perspektiv.

På den ene side værdsætter Kim konkurrencen mellem de to rivaliserende chefer, for det betyder, at begge afdelinger præsterer deres ypperste for at overgå hinanden på indfrielse af afdelingernes målsætninger. På den anden side frygter direktøren, at den hårde konkurrence går ud over samarbejdet og videndelingen mellem de to afdelinger.