Når efteruddannelse bruges som fryns

Chef har svært at se værdien for virksomheden i særlige ønsker for efteruddannelse. Skal chefen sige ok? Deltag i ugens dilemma.

ARKIVFOTO. Fold sammen
Læs mere
Foto: Antonio Diaz

Lene er økonomichef i en mellemstor privat virksomhed. De årlige MUS-samtaler nærmer sig, og Lene ved af erfaring, at hun vil blive præsenteret for kursus- og uddannelsesønsker fra de fleste af de 12 medarbejdere i afdelingen.

I virksomheden er der tradition for, at medarbejdernes ønsker om efteruddannelse og kurser så vidt muligt efterkommes – inden for rimelighedens grænser. De seneste par år er Lene dog blevet mere og mere overbevist om, at de mange kurser er spild af virksomhedens penge.

Kurserne er nyttige i den forstand, at de giver medarbejderne lidt luftforandring og mulighed for at skrive nye kompetencer på deres cv. Men Lene har svært at se værdien for virksomheden. Hendes erfaring er, at medarbejderne vender tilbage fra kursus og hurtigt falder ind i de gamle rutiner på arbejdspladsen igen – uden at ændre på adfærd eller arbejdsgange.

Stod det til Lene, ville hun derfor i år give afslag på medarbejdernes ønsker om kurser. Men da kompetenceudvikling er en del af virksomhedens værdigrundlag, forudser hun, at den beslutning vil skabe problemer og bringe hende i modvind hos medarbejderne.