Når de indiske specialister ikke leverer

Clara er projektleder i en dansk virksomhed, der har outsourcet sine IT-processer, som fremover skal løses i Indien. På trods af klare aftaler leverer afdelingen i Indien en opgave, der kun er halvt fuldendt. Deltag i denne uges dilemma her.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Clara er projektleder i en dansk virksomhed, der har outsourcet sine IT-processer, som fremover skal løses i Indien. Clara skal styre arbejdet fra Danmark, og hun har erfaring med opgaven, da hun tidligere har stået i spidsen for lignende projekter, mens de blev løst på virksomheden i Danmark.

Den geografiske afstand giver nogle praktiske udfordringer i form af sproglige barrierer og forskellige tidszoner, men det er noget, virksomheden i høj grad kan planlægge sig ud af. Clara holder kontakten til et par engelsktalende nøglemedarbejdere i Indien via ugentlige telefonmøder og mailudvekslinger.

Clara er gået til opgaven med stor entusiasme blandet med en smule nervøsitet. Det er første gang, hun leder på tværs af grænser, men hun har tidligere bevist, at hun med benhård planlægning og styr på detaljerne kan styre projekter i mål og overholde deadlines.

Derfor kommer det meget bag på hende, da den første deadline for en opgave oprinder, og hun ser, hvad det indiske firma har leveret. Kvaliteten i det leverede er høj, men kun halvdelen af hvad, de havde aftalt, er løst. Det stiller Clara i en dårlig situation over hendes egne ledere, der forventer af hende, at arbejdet kører snorlige.