Når chefens idéer tager pusten fra teamet

Hvad gør den gode mellemleder, når chefen er en hvirvelvind af nye tiltag, som tager hele tiden stjæler medarbejdernes fokus?

Du er leder for et team af seks konsulenter og to grafikere på et PR & reklamebureau. Begreber som ”Innovation” og ”First Movers” er nogle af værdierne i firmaet, og din chef, som er partner og øverste chef i foretagendet, må siges at tage teten i forhold til nytænkning.

Flere morgener om ugen kommer hun hvirvlende ind i det åbne kontorlandskab med nye tiltag, som hun lige har udtænkt fra den ene dag til den anden. Det kan være alt lige fra nye markeder, I skal fokusere på, til anderledes måder at holde kundepræsentationer eller nye metoder til idéudvikling i teamet.

Du synes, at det er svært at bevare overblikket og styringen, fordi du ofte må skifte fokus og omprioritere opgaver for teamet. Nu fornemmer du, at det også begynder at påvirke medarbejderne. De stiller dig oftere spørgsmål om ting, som de selv plejer at kunne og ville træffe beslutninger om, de ”leger usynlige”, når chefen kommer buldrende, og generelt flyver der langt færre spontane indfald og samtaler rundt i kontoret, end der normalt gør.

Hvad gør du?