Når ansøgerne ikke er mangfoldige nok

Hvad skal du gøre som mellemleder for at leve op til selskabets målsætning om at være en mangfoldig arbejdsplads, når de rigtige ansøgere bare ikke er dér?

Arkivfoto: Iris/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Du er regnskabschef hos et biludlejningsfirma, hvor I for nylig har vedtaget fem nye værdier. En af dem er, at I ønsker at være en mangfoldig arbejdsplads.

Det ligger den administrerende direktør meget på sinde, at virksomhedens medarbejdere afspejler befolkningens sammensætning. Blandt andet, fordi han er overbevist om, at det vil være en fordel i forhold til branding og tiltrækning af nye kunder.

Du har som sådan ingen problemer med firmaets nye mangfoldighedsværdi. Men du har svært ved at leve op til målsætningen om at rekruttere nye medarbejdere ud fra mangfoldighedsprincippet.

Særligt svært har du ved at finde ansøgere med anden etnicitet end dansk. Det er som om, at de ansøgninger du får, til forveksling ligner den type medarbejdere, som i forvejen er ansat. Du overvejer derfor, hvad du skal gøre for at leve op til værdien om den mangfoldige arbejdsplads.