Mungo Park-chef er en kunstner med mange kasketter

Teaterdirektør Martin Lyngbo har med sin dobbelte rolle som kunstner og forretningsmand skabt massiv fremgang for Allerød-teatret Mungo Park.

Igennem ti år har teaterdirektør Martin Lyngbo stået for driften af Mungo Park fra en ydmyg adresse i Allerød og skabt fremgang med innovative tiltag. Foto: Thomas Lekfeldt
Læs mere
Fold sammen

En mand med mange kasketter. Sådan betegnes Mungo Parks teaterdirektør Martin Lyngbo. For når han ikke nærstuderer den forretningsmæssige side af sagen, fører han både pennen som dramatiker og styrer sine skuespillere som instruktør.

Han er oprindeligt uddannet dramatiker og har instrueret teater, siden han var 19 år, men Martin Lyngbo har altid haft interesse for ledelse. Og ved siden af et job som handicaphjælper havde han allerede som ung teatermager blik for entreprenante løsninger.

»Jeg gik ikke med aviser, men det var tæt på. Jeg solgte mandariner, pudsede sko og sådan nogle ting for at få råd til havregryn og husleje. Og efterhånden kunne jeg leve af at undervise og instruere teaterprojekter,« siger Martin Lyngbo.

Det handlede om at samle midler nok til at lave kunst. Om at nå et sted, hvor de kunsteriske ambitioner kunne overleve og samtidig tjene penge.

Martin Lyngbo mener, at tanken om kunst og forretning som to adskilte størrelser er forkert. I hans optik er et godt forretningsmæssigt udgangspunkt i sidste ende med til at forme det kunstneriske produkt. Men det handler også om at balancere kunst og forretning

»Jeg er uddannet til at forudse, hvordan publikum reagerer på forskellige beslutninger. Som instruktør tager man stilling til rigtig mange ting – hele tiden. Skal den her være rød eller blå? Skal sangen spilles i E eller F? Selv simple ting har konsekvenser. En forestilling er et stort system af beslutninger og aftaler, der har indflydelse på hinanden, og den sammenhæng er jeg uddannet til at forstå,« siger han.

Da Martin Lyngbo begyndte som teaterdirektør i 2005, havde han knap lært sig selv at læse et regneark. Siden har han uddannet sig i ledelse på Harvard, og projektstyring har med tiden fyldt mere og mere i hans arbejde. Efter eget udsagn er Martin Lyngbo nu på et punkt, hvor han reelt ville kunne begå sig inden for både kunstnerisk og forretningsmæssig drift i en hvilken som helst virksomhed.

Han har dog stadig store planer for det teater, som han igennem ti år konstant har været med til at genopfinde og forny med blandt andet satellitscener, søsterteatre, årskortmodeller, eksperimenterende skuespillaboratorier og andre innovative tiltag.

Ved at udvide sin instruktørrolle til alle teatrets facetter, fra personalet til den grafiske profil, har Martin Lyngbo i sin tid på Mungo Park indtil videre skabt en teatermæssig succes. Og kan man så have for mange kasketter på?

»Det er klart, at planlægningen kan lide under, at jeg instruerer og omvendt. Men jeg tager de vigtigste beslutninger, og sådan tror jeg, det er for alle virksomhedsledere – man disponerer altid sine kræfter der, hvor man bruger dem bedst.«