Mr. Lego vogter kerneværdierne

Da Lego var i krise, var han manden, der ledte virksomheden tilbage på rette spor. Nu er han primus motor bag blandt andet den nye animationsfilm »Lego-filmen – et klodset eventyr«.

 Da Lego var i krise, var han manden, der ledte virksomheden tilbage på rette spor. Nu er han primus motor bag blandt andet den nye animationsfilm »Lego-filmen – et klodset eventyr«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kasper Palsnov
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mads Nipper kunne være blevet skipper. Som søn af en skibsbygger og ejer af sit eget fartøj lå det næsten i kortene for den unge skagbo at følge i faderens fodspor, og det meste af ungdommen brugte Mads Nipper også på havnen i Skagen og drømte om at blive fisker. Men livet på søen var ustabilt og hårdt.

Derfor tog Mads Nipper i stedet en cand.merc.-eksamen fra Aarhus Handelshøjskole og blev dermed økonom. Det var første skridt i retning af et liv, hvor farverige klodser skulle blive det centrale omdrejningspunkt.

En foreløbig kulmination på Mads Nippers marketingarbejde i koncernen er den nye animationsfilm fra Warner Brothers, »Lego-filmen – et klodset eventyr«, som netop har haft premiere i USA med et rekordsættende billetsalg i åbningsweekenden.

Filmen sætter fokus på barndommens endeløse fantasi, og den skal være med til at kickstarte en ny måde at brande klodserne på. De skal ikke længere være så firkantede, man skal kunne lege frit.

Et tilfælde ville, at Mads Nipper trådte ind i Lego-koncernen som mediekonsulent i 1991. Selv var han overbevist om, at arbejdet hos Lego ville blive et flygtigt bekendtskab, blot et skridt på vejen – men han blev forelsket. Forelsket i kulturen, i klodserne og den forskel de gør i millioner af børns liv.

Andre vil mene, at det ikke er så tilfældigt igen, at han er blevet hængende i Billund. Hans dedikation til virksomheden og dens værdier hjalp ham med at avancere hurtigt i leddene i begyndelsen af 1990erne. Mads Nipper har evnen til at kunne stille sig op på en ølkasse og tale til medarbejderne. I øjenhøjde, motiverende, humoristisk og gravalvorligt på samme tid.

Da Lego-koncernen lagde hele sin marketing- og produktstrategi om i begyndelsen af 00erne, havde virksomheden nær taget livet af sig selv. Her skulle Mads Nippers kommercielle instinkter og forståelse for forbrugerne vise sig at blive en vigtig brik i kampen for Legos overlevelse. I et tæt samarbejde med Kjeld Kirk Kristiansen og Jørgen Vig Knudstorp skulle skuden vendes.

Mads Nipper fik ansvaret for at få produkter og markedsføring tilbage på ret køl, samtidig med at han skulle sammensætte et lederhold, som både forstod essensen af Lego og de børn, som er storforbrugere af klodserne.

At vende en supertanker som Lego er ingen let opgave, og det kræver derfor noget ekstra, hvis man skal formå at kunne det.

Ud over de naturlige lederevner er Mads Nipper udstyret med nogle menneskelige egenskaber og empati, der har gjort arbejdet med supertankeren nemmere, og selv om han gennem årene er steget i graderne til i dag at være marketingdirektør, har han stædigt holdt en fod indenfor i maskinrummet og bevaret kontakten til kunder såvel som kolleger på alle niveauer i organisationen.

Det er med til at give en forståelse for alle led i Legos værdikæde, og det er vigtigt i en forretning som Lego, hvor innovation og produktudvikling i den ene ende af kæden er tæt forbundet med forbrugerne i den anden.

Den egenskab har han draget nytte af det seneste stykke tid, hvor han har været inde over »Lego-filmen – et klodset eventyr«.

Her har han været med til at godkende filmens historie og sikret, at der er en sammenhæng med Lego-brandet, som han kender godt.

Fremadrettet skal Mads Nipper sørge for at videreudvikle Legos brand og i højere grad sætte fokus på børns leg end blot legetøjsindustrien. Der skal handling bag temaer som globalisering og digitalisering, og at få integreret disse temaer i kernen af Legos forretning bliver endnu en klods at lege med for Mads Nipper.