Morten Kabell skaber panderynker i erhvervslivet

Enhedslistens erobring af teknik- og miljøborgmesterposten skaber stor bekymring blandt københavnske virksomheder. De frygter endnu vanskeligere trafik- og parkeringsforhold.

Enhedslistens Morten Kabell fejrede sin nyvundne borgmesterpost til valgfest på Søpavillonen i København. Det er dog ikke alle, der ser frem til det. Virksomheder frygter, at det fremover bliver endnu vanskeligere at komme frem i København som bilist. Foto: Linda Kastrup
Læs mere
Fold sammen

Medarbejderne bliver forsinket af de endeløse bilkøer og manglen på parkeringspladser. Det er besværligt for kunderne at komme til møder. Og leverandører har svært ved at bringe varer ud.

Softwarevirksomheden Image House i Indre By opfatter dårlige trafik- og p-forhold som en kæmpe udfordring, og med Enhedslistens Morten Kabell som ny teknik- og miljøborgmester frygter virksomhedens adm. direktør, Hans Steenberg, nu, at det fremover bliver endnu vanskeligere at komme til og fra virksomheden.

»Jeg synes, at det er vældigt bekymrende, at Enhedslisten får teknik- og miljøborgmesterposten i København. Manglende fremkommelighed og elendige p-forhold er i forvejen et kæmpe problem. Det er direkte trist med et bilfjendtligt parti på teknik- og miljøborgmesterposten,« siger han.

Image House laver software- og billedanalyseprogrammer og handler med hardware som eksempelvis kameraer. Ifølge Hans Steenberg er det et stort problem, at biler ikke længere kan aflevere varer i hovedparten af dagtimerne. Nye regler betyder, at der er standsningsforbud for biler i Store Kannikestræde, hvor virksomheden har til huse, efter kl. 11.00 om formiddagen. Men de generelle problemer med manglende fremkommelighed i hovedstaden er en endnu større udfordring.

»De vanskelige forhold for bilister fører til et direkte tab af omsætning, for det betyder, at vores medarbejdere, der f.eks. skal hente børn, bliver nødt til at tage fra arbejde tidligere end ellers. Man kan nu frygte, at der kommer endnu flere ensrettede gader og lukkede veje,« siger Hans Steenberg.

Image House-direktøren står langtfra alene med sin bekymring, for mange københavnske virksomheder, som Berlingske Business har talt med, frygter, at bilisterne vil blive taberne, når Enhedslistens Morten Kabell indtager teknik- og miljøborgmesterposten. Partiet er bl.a. gået til valg med sloganet »Bilerne Bagerst« og er samtidig kendt for at kæmpe for færre p-pladser i København.

Formand for Københavns Snedkerlaug Niels Roth, der også ejer en møbelvirksomhed, mener, at det allerede i dag »ikke er til at komme frem med bil i byen og være konkurrencedygtig, når p-afgifterne er så høje«.

»Hvis der nu kommer mere bøvl, vil virksomhederne nok droppe at byde på opgaverne. Vi har foreslået at lave en særlig leverandørparkering, men indtil videre er der ikke sket noget. Man kan jo godt spørge, om det bliver bedre med Enhedslisten ved roret,« siger han.

For nylig har en omfattende rundspørge fra Berlingske Research til knap 1.400 københavnske virksomheder vist, at 70 mener, at fremkommeligheden er forværret inden for de seneste fire år. Omkring 40 procent mener, at de trafikale problemer skader deres forretning.

I samme rundspørge svarede mere end 30 procent af virksomhederne, at erhvervsklimaet i kommunen er blevet forværret de seneste fire år. Blot 17 procent vurderede, at det er blevet forbedret, mens de resterende svarer »ved ikke« eller vurderede, at erhvervsklimaet er uændret. Utilstrækkelig infrastruktur, dårlig fremkommelighed og for få parkeringspladser var topscoreren på de københavnske virksomheders liste over de største kommunalpolitiske udfordringer.»Jeg vil sige så meget, at det vil være bekymrende, hvis det bliver sværere at komme frem i København,« siger produktionschef i Øens Murerfirma Jens Jacob Paludan.Andre virksomheder er mere kontante i deres udmeldinger om udsigten til øget indflydelse til Enhedslisten.

»Så skal vi vel snart skal til at cykle rundt med vores udstyr til kunderne i byen? Vi leverer i forvejen ikke til kommunen på grund af bureaukratiet,« siger en direktør i en mindre københavnsk virksomhed, der ønsker at være anonym.

Mens mange mindre virksomheder frygter dårligere forhold for bilismen i København, byder de store erhvervsorganisationer den nye borgmester velkommen med afmålt høflighed.

»Vi byder Morten Kabell velkommen, og vi tror på et godt samarbejde. Én ting er en valgkamp, hvor man profilerer sig på bestemte områder, noget andet er arbejdet som borgmester for alle i kommunen – herunder erhvervslivet,« siger formanden for DI Hovedstaden, Søren Larsen, der også er adm. direktør i ingeniørvirksomheden Grontmij.

Han fastslår samtidig, at DI Hovedstaden fortsat mener, at det er »meget vigtigt for erhvervslivet, at kunder, medarbejdere og leverandører kan komme i bil til og fra virksomhederne.«

I Dansk Byggeri Hovedstaden ser formand Søren Tscherning »frem til at gå i dialog med de nye politikere« om fremkommeligheden i København.

»På den ene side kan man sige, at hvis privatbilerne forsvinder fra København, bliver der mere plads til håndværkerbilerne. Men hvis kunderne omvendt skal betale mere for deres håndværkere, fordi parkeringsafgifterne bliver lagt oven i prisen, så bliver det dyrere at være borger i København,« siger han.

Selv om Morten Kabell vil sætte den trafikpolitiske dagsorden som ny teknik- og miljøborgmester, er det fortsat et flertal i Borgerrepræsentationen, der træffer de væsentlige trafikpolitiske beslutninger.