Møder kræver benhård styring

Hvis deltagernes opmærksomhed på et møde primært er henledt på smartphonen, skal mødelederen træde i karakter og tage styringen, lyder kommentaren til ledelsesdilemmaet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De ugentlige statusmøder mellem lederen og et konsulentteam i Ugens Dilemma, der bliver bragt på Business.dk er blevet en noget rutinepræget affære. Ofte er der mere opmærksomhed på de medbragte mobiltelefoner end på de informationer, der bliver givet på mødet. Desuden bliver møderne også tit forstyrret af mails og beskeder, der tikker ind, fordi medarbejderne har glemt at slå lyden fra eller fordi telefonen ligger og brummer på bordet.

- Møder kræver ledelse og indebærer at den, der sidder for bordenden, skal tage styringen fra starten af. Mødelederen har ansvaret for at lede mødet og sikre, at man når sikkert igennem alle punkter, siger Helle Bruun Madsen, ledelsesrådgiver hos Lederne.

Derfor anbefaler hun svarmulighed 3, hvor lederen starter mødet med at understrege, at telefonerne skal være lydløse, og at medarbejderne skal deltage aktivt i mødet.

- Hvis du som leder vil sikre dig mødedeltagernes nærvær, er det vigtigt at melde klart ud fra starten, hvad I skal nå, samt hvilke forventninger du har til deltageraktivitet. Som mødeleder handler det om at skære igennem og holde fokus, understreger Helle Bruun Madsen og påpeger, at lederens evner som mødeleder også har indflydelse på den generelle opfattelse af lederen som leder uden for mødelokalet.

- Når man leder et møde, er man meget eksponeret. Den måde, man leder mødet på, smitter af på den autoritet man har som leder i dagligdagen, siger ledelsesrådgiveren.

Hun ser også deltagernes manglende engagement som en opsang til mødelederen om, at der skal ruskes op i mødeformen.

- Meget tyder på, at møderne er blevet for rutineprægede. Det er vigtigt at skabe variation ved eksempelvis at holde mødet stående, gå en tur, lade deltagerne stå for nogle af punkterne eller andet, der bryder vanen. Man kan også kigge på om møderne er for lange og for hyppige, og om noget kan sendes ud på mail i stedet, siger Helle Bruun Madsen.