Modehus lancerer cykel til 100.000 kr.

Mange af verdens store brands forsøger at skabe PR på den grønne miljø-konto. Tendensen kan spores helt ind i hjertet af de store modehuse, der bruger cyklen som genvej til en mere bæredygtig profil.

Foto: PR-foto
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Alle verdens store moderne brands har en eller flere serier af duftevand. Snart vil mange af modemærkerne måske også have deres egne luksus-cykler. I hvert falde har det seneste år set en række store modenavne lancere små eksklusive serier af cykler.

Senest har det eksklusive schweiziske mærke Hublot lanceret en racercykel i samarbejde med det berømte schweiziske cykelmærke BMC. Cyklen er naturligvis holdt i sort og prisen for den limiterede cykel er 20.000 dollar (godt 100.000 kroner).

Tidligere i foråret sendte Fendi en gammeldags udseende damecykel på markedet, udrustet med rustikke saddeltasker med pels og alskens retro-look.

Prisen rapporteres til at være 9500 dollar, og typisk for den slags lanceringer, hører man aldrig efterfølgende om produktet, der derfor nok mest er skabt til PR. For Fendi-cyklen med navnet, Abici Amante Donna gælder dog, at den også fås i en billigere og mere praktisk model uden pels på cykeltaskerne.

Foruden direkte at sende cykler på markedet, har en lang række af modens betydeligste aktører det seneste år lanceret shows og nye butikker, flankeret af cyklende modeller.

Iagttagere mener at vide, at det er den grønne miljø-bølge, der har fået modehusene til at kigge efter andet blikfang end de scootere og motorcykler, der for få år siden var meget brugte til at skabe hype og den rette stemning omkring diverse lanceringer.

At designer-cykler ikke kun er forbeholdt de dyreste mærke-huse, vidner Urban Outfitters om. Firmaet har i sommer lanceret en hjemmeside, hvor man selv kan kreere en supersmart designer cykel. Cyklen bygger på en standardcykel, men alle dele kan vælges i ens favoritfarve, og på den måde bliver cyklen helt individuel.

Den nye trend med designer-cykler ser ud til at have fået interessen for at cykle til at stige. I hvert fald rapporterer New York Times om, at antallet af daglige cyklister stiger i New York City. Avisen citerer cyklist-organisationen, Transportation Alternatives for en stigning i antallet af daglige antal cyklister fra 107.000 i 2005 til 185.000 i sommer.