Mobil fascination og forvirring

Mobilteknologien bevæger sig med syvmileskridt, men efterlader et fragmenteret marked.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mobilltelefoni er uden tvivl det mest dynamisk tech-marked i disse år, og den nyligt afviklede World Mobile Congress (WMC) i Barcelona mere end bekræftede det indtryk. Det vrimlede med ambitiøse udspil, nye platforme, stort anlagte lanceringer samt selvfølgelig stribevis af sexede nye modeller. Telefoner, forstås. Det mobile internet er i overhalingsbanen. I løbet af 2010 vil antallet af apparater med mobilt internet overhale den stationære kollega. Stadigt flere aktiviteter, professionelle som private, vil kunne afvikles via anordningen i håndfladen. Kapløbet: Og så er vi endda kun ved begyndelsen på det mobile eventyr. Alt hvad der kan kravle og gå i tech-branchen iler i øjeblikket til den mobile platform. En del af kapløbet handler selvfølgelig om telefoner, men indsatserne er endnu højere, når det gælder softwaren. Hvem skal stå for den dominerende platform, som Microsoft har gjort det med pc’en i de seneste 30 år? Microsoft er et naturligt valg, synes softwaregiganten selv, der stod for en af de mest imødesete seancer i Barcelona, lanceringen af et nyt styresystem, Windows Phone 7. Men Microsoft er sent på den med en aktuel markedsandel på sølle 8,8 procent og et halvt år til lanceringen af systemet. Foran Microsoft finder vi Apple, Nokia og ikke mindst Google. Det er kun to år, siden søgegiganten lancerede sit nye styresystem, Android, der er en åben og gratis platform til udviklere og telefonproducenter. I år var Android en af de absolutte stjerner på WMC og et særdeles godt bud på et af fremtidens styresystemer. Når støvet lægger sig: Så langt er vi imidlertid ikke endnu. Markedet er p.t. fragmenteret med for mange løsninger, og brugerne må formentlig vente et år eller to for at se, hvem der er tilbage, når støvet har lagt sig. Det fragmenterede billede går igen, når vi kigger på en anden del af software-scenen, applikationer, også kaldet apps. Små programmer til download fra en virtuel apps-butik, og som kan tilføre telefonen helt nye egenskaber. Modellen har været en øredøvende succes for Apple, der startede bølgen, og nu har stort set alle producenter deres egen apps-butik. Senest har en sammenslutning af verdens 24 største teleoperatører lanceret deres egen løsning, hvilket lover godt for konkurrencen og den teknologiske udvikling, men er forvirrende for markedet. Kom i gang: Hvornår og hvordan skal man hoppe med på mobilbølgen? Hvilken platform skal man vælge? Det bedste svar er: Man skal prøve sig frem. Teknologien vil aldrig stå tilstrækkeligt stille til at levere en sikker universalløsning, og man kan lige så godt komme i gang. Udviklingen på den mobile platform vil bringe nye produktivitetsgevinster og markedsmuligheder, som de færreste virksomheder kan tillade sig at overse. Men at prøve sig frem er ikke det samme som at kaste sig hovedkulds ud i noget. F.eks. skal man være opmærksom på sikkerhedsaspektet, som er absolut kritisk, men som ikke rangerer højt på dagsordenen i en entusiastisk tid for mobilbranchen.

Læs Sten Løcks blog på Business.dk